دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است


 

پژوهشگران ژنی را شناسایی کرده اند که به باکتری ها امکان مقاومت در برابر آخرین خط دفاعی آنتی بیوتیک، کلاسی از داروها به نام پلی میکسین ها (Polymyxins) را می دهد. به رغم آن که حدود 60 سال از زمان کشف آنها می گذرد، این داروها اثرگذاری خود را به واسطه استفاده کم در نتیجه نگرانی ها پیرامون سمیت آنها حفظ کرده بودند. طی سالیان اخیر، با افزایش نگرانی جهانی درباره مقاومت به آنتی بیوتیک کاهش استفاده از این داروها مورد توجه قرار گرفته است.
این برای نخستین بار نیست که جهشی در باکتری ها شناسایی می شود که حفاظت از آنها در برابر پلی میکسین ها را موجب می شود اما این بار جهش در ژنی کشف شده است که به عنوان پلاسمیدها شناخته می شود. پلاسمیدها بخش های کوچکی از دی‌ان‌ای هستند که باکتری نه تنها قادر است با اعضای دیگر گونه خود به اشتراک بگذارد بلکه توانایی انجام این کار با باکتری های نامربوط را نیز دارد. این به معنای آن است که مقاومت در برابر پلی میکسین ها می تواند میان تمامی انواع باکتری ها گسترش یابد.
ژن مورد بحث mcr-1 نام دارد و برای نخستین بار در باکتری اشرشیا کلای موجود در خوک ها در چین شناسایی شد. پژوهشگران فکر می کنند این ژن احتمالا میان خانواده انتروباکتریاسه که ای کلای نیز در آن قرار دارد، و در حیوانات اهلی و انسان ها یافت می شود، گسترش یابد. بنابر پژوهش منتشر شده در نشریه لانست، در 21 درصد از حیوانات اهلی مورد آزمایش دارای ای کلای، 15 درصد از نمونه های گوشت خام و یک درصد از بیماران مبتلا به عفونت بستری شده در بیمارستان ژن mcr-1 کشف شده است. به گفته پروفسور «جیان هائو لیو» یکی از مولفان مطالعه، این نتایجی فوق العاده نگران کننده است.
پژوهشگران نسبت به پتانسیل گسترش سریع این ژن در سراسر جهان هشدار داده اند و اگر باکتری ها این مقاومت را در ترکیب با مقاومت در برابر داروهای دیگر کسب کنند می تواند سرآغازی برای عصر پس از آنتی بیوتیک باشد. در این عصر که به نام «آخرالزمان آنتی بیوتیکی» شناخته می شود می توانیم شاهد عفونت هایی باشیم که در گذشته عادی و به سادگی قابل درمان بوده اند اما اکنون به نمونه های غیر قابل کنترل و مرگبار مبدل شده اند و پزشکی را به عصر تاریکی باز می گردانند. این می تواند برای درمان های سرطان و عمل های جراحی که به آنتی بیوتیک ها وابسته هستند، نگرانی جدی ایجاد کند.
با توجه به اخبار منتشر شده درباره احتمال وجود ژن mcr-1 در لائوس و مالزی، تهدیدی که به واسطه این مقاومت جدید شکل گرفته است بسیار واقعی و جدی است. کارشناسان خواستار ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک های مشابه برای انسان ها و حیوانات شده اند و اگرچه ما هنوز در عصر پس از آنتی بیوتیک نیستیم اما دکترها باید با دقت بیشتری تجویز دارو را انجام دهند.


مجید غفوری