دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

۱۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

گروهی از دانشمندان روس با همکاری استادان دانشگاه کرمان در کویر لوت ایران بقایای شهاب سنگی را یافتند که تصور می شود حاصل تولد منظومه شمسی در ٤.٥ میلیارد سال قبل بوده است.
ویکتور گروخوفسکی دانشمند روسی که بقایای یک شهاب سنگ متلاشی شده در روسیه را در سال٢٠١٣ یافت، اکنون در کویر لوت نیز بقایی از یک شهاب سنگ کشف کرده است.
به نظر می رسد آب و هوای خشک این صحرا به حفظ بقایای شهاب سنگ ٤.٥ میلیارد ساله کمک کرده است.
در هر حال گروهی متشکل از چهار زمین شناس از دانشگاه دولتی فدرال اورال، برای یافتن شواهدی از شهاب سنگ های مشابه سال ٢٠١٣ که به شهر چلایابینسک روسیه برخورد کرد، کویر لوت را بررسی کردند. در این تحقیق گروهی از محققان دانشگاه کرمان نیز با آنها همکاری کردند.
این گروه نمونه هایی به وزن ١٣ کیلوگرم کشف کردند که به شهاب سنگ شباهت داشتند. همچنین تصور می شود ٨٠ درصد از نمونه ها، منشا فرازمینی داشته باشند.
تصور بر این است که این نمونه ها بخشی از یک باران شهاب سنگی باشند، زیرا حدود ١٠تکه از ٧٠ نمونه جمع آوری شده حاوی یک نوع ماده شهاب سنگی هستند.
دانشمندان معتقدند این شهاب سنگ ها حاصل فرایند تولد منظومه شمسی در ٤.٥ میلیارد سال قبل است. اما برای تایید آن به آزمایش های بیشتری نیاز است.
به همین دلیل نیمی از مواد کشف شده در ایران باقی می ماند و بخش دیگر برای آزمایش های بیشتر  در روسیه است.

احتمال تشکیل آب  زمین در اعماق گوشته....
بر اساس تحقیقات جدید، احتمالا آب زمین توسط واکنش‌های شیمیایی در اعماق گوشته ی سیاره ما پدید آمده است. دانشمندان قبلاً به این ایده تکیه ورزیده‌اند که برخورد شهاب سنگ ها با زمین می تواند مقادیر زیادی یخ در زمین برجای گذاشته که بعدها در اثر ذوب شدن، زمینه را برای ایجاد آب، فراهم کرده است.
محققان دانشگاه دوبلین ایرلند(UCD) با انجام شبیه سازی های کامپیوتری دریافتند که واکنش‌های میان هیدروژن مایع پرفشار با دمای بالا و سیلیکون دی اکسید در کوارتز (که در گوشته فوقانی زمین یافت می شود) می تواند آب مایع را تحت شرایط مناسب به وجود آورد. واکنش ها با دماها و فشارهای مختلف در گوشته فوقانی زمین یعنی ۴۰ تا ۴۰۰ کیلومتر زیر سطح زمین مورد بررسی قرار گرفتند.
شبیه سازی ها نشان داد که سیلیس و هیدروژن مایع می توانند به هنگام قرار گرفتن در معرض دمای بیش از ۱۴۰۰ درجه سلسیوس و فشاری معادل ۲۰ هزار برابر بیشتر از فشار جوّ زمین، آب ایجاد کنند. سیلیس به وفور در زیر و بالای سطح زمین به شکل کوارتز معدنی یافت می شود؛ پوسته زمین را ۵۹ درصد سیلیس تشکیل میدهد.
دانشمندان انتظار داشتند که آب در سطح سیلیس تشکیل یافته باشد، اما آنان از این یافته متعجب شدند که آب در درون سیلیس بصورت محبوس باقی ماند و به میزان فشار بسیار زیادی ختم گردید. به اعتقاد دانشمندان، آزادسازی این میزان فشار می تواند دلیل وقوع زلزله در صدها کیلومتری زیر سطح زمین باشد. یافته های جدید از آزمایشات در خصوص واکنش مشابه میان سیلیسیم دی اکسید و هیدروژن مایع انجام شده توسط دانشمندان ژاپنی در سال ۲۰۱۴ پشتیبانی می کنند.
پروفسور نیال انگلیش از دانشگاه مهندسی زیست فرآیند و شیمی UCD گفت: « ما در ابتدا از دیدن واکنش های درون سنگی متعجب بودیم، اما بعدها دریافتیم که ساز و کار گیج کننده را در زمینه کارهای آزمایشات اولیه ژاپن توضیح داده ایم که درصدد یافتن نحوه ایجاد آب است. ما اینطور نتیجه گیری کردیم که این یافته ها در توجیه منطقی و تفصیلی پیدایش آب درون گوشته موثر واقع می شوند.» این مسئله بسیار مهیج است و با یافته های اخیر پیرامون آب موجود در گوشته زمین مطابقت دارد.

مجید غفوری