دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

۱۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

http://s9.picofile.com/file/8268152926/%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA_%D8%AE%D8%B4%D9%85.jpg

برخی از والدین نگران قد کودک خود هستند ،و می خواهند کودکشان در آینده قد بلند شود . این کودکان باید چه مکملهایی استفاده کنند که هم ضرر نداشته باشد و هم در آینده قد بلند باشند .در این پست توضیحاتی در این باره  برای شما آماده کردیم که باهم می خوانیم
قد کشیدن بستگی به رشد استخوان دارد به همین علت است که اغلب ویتامین های افزایش دهنده قد به رشد استخوان کمک می کند. به نقل از «MSN» رشد قدی کافی نیست زیرا کودکان به رشد عضله، افزایش قدرت و توانایی ذهنی نیز نیاز دارند.
والدین باید به برنامه غذایی کودکان اهمیت زیادی دهند و ویتامین ها را در برنامه غذایی آن ها بگنجانند، زیرا هیچ جایگزین مناسبی برای مواد طبیعی وجود ندارد. اما اگر کودک در مورد غذا بهانه گیر است، لازم است ویتامین هایی که در ادامه مطلب ذکر می شود، به آن ها داده شود.
ویتامین D: برای رشد استخوان لازم است. به جذب کلسیم در استخوان کمک می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهترین راه دریافت ویتامین Dاست. منابع دیگر قارچ، ماهی تن و روغن ماهی است.
کلسیم: ویتامین D و کلسیم مکمل یکدیگرند و یکی بدون دیگری ناقص است. کلسیم ترکیب اصلی استخوان است. بنابراین لبنیات را حتما به برنامه غذایی کودکان اضافه کنید.
ویتامین B کمپلکس: این گروه از ویتامین ها برای رشد کودک بسیار مهم است. ترکیبات مختلف ویتامین B کمپلکس، روی قسمت های مختلف بدن تاثیر می گذارد.
ویتامین B1: ویتامین B1برای رشد قد و استخوان مهم است. این ویتامین برای هضم و جذب مواد مغذی در بدن لازم است. ویتامین B1 در ماهی و مغز میوه ها موجود است.
ویتامین B5: نقش این ویتامین، تحریک هورمون ها برای استخوان سازی است. اگر چه مقدار کم آن لازم است اما همین مقدار حیاتی است. منبع عالی ویتامین B5، قارچ، پنیر، جگر و آواکادو است.
ویتامین B12: این ویتامین در ســـاخت فولات و کربوهیدرات لازم برای رشد طبیعی کودک حیاتی است. منبع عالی آن نیز ماهی و تخم مرغ است.
ویتامین C: این ویتامین در رشد کودکان موثر است؛ اسید اسکوربیک برای سلامت استخوان لازم است.برای به دست آوردن ویتامین C، مصرف میوه های مرکباتی و لیمو توصیه می شود.
ویتامین A: این ویتامین برای تمامی ارگان های حیاتی و تنظیم سیستم ایمنی ضروری است. این ویتامین به طور غیر مستقیم به کودک کمک می کند تا رشد کند. هویج، چغندر قرمز و کاهو منبع این ویتامین است.

تخم مرغ، بلندقد میکند


به گفته پزشکان، استفاده از تخم مرغ در رژیم غذایی افراد بهترین ماده غذایی برای پیشگیری و درمان عارضه کمبود روی است و تا حدودی می تواند مشکل کوتاهی قد کودکان را با این ماده مرتفع کرد. عنصر روی در رشد و بلوغ، سلامت و شادابی پوست، مو و ناخن تاثیر قابل توجهی دارد و به همین دلیل کمبود آن می تواند مشکلساز شود. متخصصان تغذیه معتقدند از آنجا که مشکلات کوتاه قدی ناشی از کمبود روی در کودکان عصر حاضر یکی از نگرانیهای مسئولان بهداشتی جوامع محسوب می شود طبق سفارش سازمان بهداشت جهانی باید تخم مرغ که غنی از ماده معدنی روی است در برنامه غذایی مهد کودک ها و مدارس گنجانده شود.
بد نیست بدانید تمام ذخیره روی موجود در تخم مرغ در زرده آن وجود دارد و این ماده حیاتی موجود در زرده تخم مرغ با پختن از بین نمی رود و ساختمان آن حفظ می شود. با توجه به این که علاوه بر کمبود روی کمبود ویتامین آ، آهن، کلسیم و یُد هم ممکن است در کوتاه قدی کودکان نقش داشته باشد، متخصصان تغذیه برای رشد قد نوجوانان، مصرف روزانه 150 گرم گوشت، نصف تا یک لیوان حبوبات پخته، 2 تا 3 لیوان شیر و لبنیات دیگر به همراه سبزیجات را توصیه می‏کنند. برخی از کارشناسان بر این باورند نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند و رشد قدی آنها خوب نیست، می‌توانند با مصرف مکمل ویتامین‌ها و املاح و آهن، رشد قدی‌شان را بهبود بخشند.
با این حال این مکمل‌ها نمی‌توانند به جای مواد غذایی تازه و پرخاصیت مصرف شوند. پزشکان مصرف هفته‌ای یکبار جگر و دو بار غذای دریایی و نیز آجیل‌هایی نظیر بادام، بادام زمینی و گردو و مواد حاوی روی را برای رشد قد توصیه می‏کنند. با تمام این حرف ها نباید نقش تغذیه را نادیده گرفت. همانطور که مردمان کشور هلند با مصرف سرانه 480 لیتر شیر بلندترین مردم دنیا شناخته شده اند و جاپانی ها با تغییر الگوی غذایی قد خود را افزایش دادند.

جوانه‌ها باعث رشد قد کودکان می‌شوند

دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به پرسش هایی درباره انواع جوانه ها،نحوه پرورش و نگهداری‌شان در خانه و اینکه چه موادمغذی‌ای دارند و آیا باید آنها را خام خورد یا می‌شود به صورت پخته نیز مصرف کرد؟ پاسخ می دهد:
این ادعا درست است که جوانه‌ها ارزش غذایی بالایی دارند؟
بله. هر دانه‌ای یک قوه نامیه دارد یعنی در یک زمان تعریف‌شده می‌تواند مجددا حیاتش را آغاز کند و طی این روند، میزان مواد مغذی موجود در آن افزایش پیدا می‌کند.
به نظر شما ارزش غذایی دانه‌ها با جوانه‌هایشان یکسان است؟
 نه. وقتی دانه به جوانه تبدیل می‌شود ویژگی‌هایی پیدا می‌کند که قبلا نداشته است؛ مثلا سلنیوم موجود در دانه یا قابل دسترسی نیست یا در کمترین مقدار قابل دسترسی است ولی وقتی دانه، جوانه می‌زند مقدار سلنیومی که بدن می‌تواند دریافت کند، به چند برابر افزایش می‌یابد.
در مورد ویتامین‌ها هم همین‌طور است. به‌طور مثال، 100 گرم عدس خام، 15 میلی‌گرم ویتامین C دارد ولی 100 گرم جوانه عدس، دارای 5/16 میلی‌گرم ویتامین C است. البته جوانه‌زدن باعث می‌شود میزان دسترسی بدن به پروتئین‌های گیاهی نیز افزایش پیدا کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از پخت غلات و حبوبات اجازه دهید جوانه بزنند.
در این شرایط دسترسی به پروتئین به مراتب بیشتر می‌شود، مقدار پورین و پریمیدین جوانه‌ها نیز بالا می‌رود و این ترکیب‌ها زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که فرد دچار سوختگی یا سرطان است و باید سلول‌ها تکثیر سریعی داشته باشند و زودتر ترمیم شوند.
 آیا با پختن یا تفت دادن جوانه‌ها از ارزش غذایی‌شان کاسته می‌شود؟
 نه، می‌توانیم جوانه‌ها را روی سالادمان بریزیم. در ضمن،‌ اگر آنها را بپزیم، حرارت باعث از بین رفتن موادمغذی آنها نمی‌شود.
 آیا ارزش غذایی جوانه‌های مختلف با هم متفاوت است؟
 چارچوب کلی ترکیب‌های غذایی و میزان پروتئین، چربی، ویتامین‌ها و موادمعدنی آنها چندان تفاوتی با هم ندارد. البته برخی دانه‌ها و جوانه‌ها حاوی ترکیب‌هایی هستند که خاص خودشان است. مثلا برخی جوانه‌ها ترکیب‌های حلقوی دارند که اشتها را بالا می‌برند، برخی دیگر اشتها را کاهش می‌دهند، برخی حاوی ویتامین K و... هستند. برخی هم بر شدت درد قاعدگی تاثیر می‌گذارند.
 می‌توانید بگویید مصرف چه جوانه‌ای برای چه فردی مناسب‌تر است؟
 در کل، نمی‌توان گفت کدام جوانه مناسب کدام فرد یا کدام بیماری است، اما تحقیقات نشان داده برای خانم‌های باردار بهترین جوانه، جوانه نخود و لوبیاست چون حداقل نمایه گلایسمی را دارند و جوانه‌های آنها حاوی مقادیر فراوانی از ماده‌ای به نام سلنوسیستئین است که در فرایند افزایش قد جنین تاثیر مثبتی می‌گذارد.
قد جنین مادرانی که در طول بارداری از این جوانه‌ها مصرف می‌کنند در مقایسه با مادرانی که جوانه نخورده‌اند، بلندتر است. در کل، جوانه‌ها سلنیوم دارند و باعث افزایش قد کودکان می‌شود و ما به مادران توصیه می‌کنیم به فرزندانشان انواع جوانه‌ها را بدهند تا قدشان بلندتر شود.
 جوانه‌ها را با چه موادی مصرف کنیم تا جذب مواد مغذی‌شان بهتر شود؟
 مواد موجود در جوانه‌ها، جذب کاملی دارند و میزان جذب آنها تابع شرایطی مثل حرارت و دما یا pH نیست. نیازی نیست کار خاصی انجام دهیم مثلا آن را با آبلیمو یا ماست یا روغن بخوریم تا جذب مواد مغذی‌شان بیشتر شود.
 آیا تمام جوانه‌ها قابل خوردن هستند یا محدودیت و ممنوعیتی وجود دارد؟
 مصرف جوانه حبوبات و غلات، محدودیت و ممنوعیتی ندارد و می‌توان همه آنها را مصرف کرد. البته استثناهایی هم وجود دارد. مثلا برای فردی که مصرف باقلا برایش ممنوع است و فاویسم دارد، مسلما مصرف جوانه آن نیز توصیه نمی‌شود.
 جوانه‌ها را در چه شرایطی و تا چه مدت می‌توان نگهداری و مصرف کرد؟
 مادامی که دانه خشک است، حداقل امکان فساد قارچی و کپکی را دارد اما وقتی جوانه زد چون میزان آب آن فراوان است، عمری بین 2 تا 6 روز در یخچال دارد. توصیه می‌شود برای پیشگیری از لزج و بدبوشدن جوانه، آنها را در یخچال نگهداری و فورا مصرف کنید. وقتی جوانه تغییر رنگ می‌دهد و لزج می‌شود بو و طعم آن تغییر پیدا می‌کند و اینها نشانه‌هایی از فساد هستند.
آیا لازم است جوانه‌ها را قبل از مصرف بشوییم؟
 اگر خودتان در منزل آنها را تهیه کرده‌اید و دانه‌ها را قبل از جوانه زدن شسته‌اید و در شرایط مناسب نگهداری کرده‌اید، نیاز به شستن نیست اما جوانه‌های آماده بهتر است شسته و در سبدی آبشان گرفته شود و بعد مصرف شوند.

مجید غفوری