دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

http://s9.picofile.com/file/8295488350/%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%88%D9%85_%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%DB%8C.jpg

منیزیم و سلامتی بدن
منیزیم معدنی برای قلب، عضله و کلیه مهم و مفید است. این ماده قسمتی از دندان و استخوان شما را می‌سازد. مهم‌تر از همه، این ماده آنزیم‌ها را فعال می‌کند، به شما انرژی می‌دهد و به کارکردن بهتر بدن کمک می‌کند. این ماده همچنین استرس، افسردگی و بیخوابی را کاهش می‌دهد. ویتامین ب۶ به جذب منیزیوم مورد نیاز کمک می‌کند و با منیزیوم در بسیاری از کارها همکاری می‌کند. منیزیم در بسیاری از غذاها قابل دسترس است. اگرچه بسیاری از مردم در ایالات متحده منیزیم کافی از رژیم غذایی شان دریافت نمی‌کنند. قرص‌های مغذی تنها می‌تواند به شما مقدار منیزیم دریافتی را نشان دهد. دانشمندان روشهای مختلفی برای مشخص کردن میزان منیزیم غذاهای متفاوت پیدا کرده‌اند. علاوه بر این بسیاری از غذاها به طور کامل تجزیه نشده‌اند.
بیماریهای طبی مشخصی تعادل منیزیم بدن را بهم می‌زند. برای مثال همراه با استفراغ یا اسهال می‌تواند منجر به کمبود منیزیم به طور موقتی شود. بیماریهای معده و روده، دیابت. التهاب پانکراس، عملکرد بد کلیه و داروهای دیورتیک (ادرارآور) می‌تواند باعث کمبود طولانی مدت منیزیم شود. اگر مبتلا به یکی از بیماریهای ذکر شده هستید برای منیزیم مورد نیاز مصرفی تان، با پزشک معالج مشورت کنید.
کاربردها
مصرف کافی منیزیم می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:
جلوگیری از سخت رگی (تصلب شرایین)
جلوگیری از حمله و سکته قلبی
کاهش فشار خون
کاهش چربی زرد (کلسترول) و تری کلیسرید خون
تصحیح بی نظمی‌های ضربان قلب
توقف حمله حاد آسم
کاهش میزان نیاز به انسولین در صورت دیابتی بودن
جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه
درمان بیماری کرون
درمان سر و صدای ناشی از کاهش شنوایی
بهبود بینایی در صورت داشتن آب سیاه
کاهش گرفتگی ماهیچه، زود پریشی، خستگی، افسردگی و احتباس مایع مرتبط با قاعدگی
جلوگیری از عوارض جدی آبستنی مانند پره اکلامپسی و اکلامپسی
نگهداری و تجدید سطح انرژی طبیعی بدن
بهبود چگونگی خواب
کاهش دل نگرانی و افسردگی
کاهش آزارها و آثارها استرس

منابع غذایی
غنی‌ترین منبع منیزیم شامل (TOFU)، آجیل (بادام، پسته، گردوی سیاه، ...) تخم کدو، بادام زمینی، برگ سبر سبزیجات، غلات، گندم، آرد سویا، تخم کتان و ملاس ....
منابع خوب دیگر برای منیزیم آرد گندم، آرد جو، چغندر سبز، اسفناج، خرده گندم، حبوبات، جودوسر، موز، سیب زمینی (با پوست)، پسته. همچنین می‌توانید منیزیم را از بسیاری گیاهان گونه‌های علف‌ها و جلبک‌ها به دست آورید، برای مثال: جلبک آگار، گشنیز، شوید، دانه غلات، شاه‌پسند، خردل خشک، ریحان، پودر کاکائو، تخم رازیانه، مرزه، تخم زیره، تخم ترخون، تخم مرزنجوش و تخم خشخاش.
اشکال دیگر
منیزیم به اشکال مختلف در دسترس است. بهترین فرم آن به صورت «قابل حل» عرضه می‌شود، که بدن راحتتر منیزیم این ترکیب را جذب می‌کند. این ترکیبات قابل حل به صورت کپسول ژلاتینی است. مکمل‌های توصیه شده منیزیم شامل سیترات منیزیم، گلوکونات منیزیم و لاکتات منیزیم است.
دیگر منابع هم خانواده منیزیم شامل شیر منیزیم (هیدروکید منیزیم) که اغلب به عنوان یک ملین یا آنتی اسید استفاده می‌شود، نمکهای «ایپوم» (سولفات منیزیم) که به عنوان یک ملین یا تقویت کننده استفاده می‌شود و یا به وان حمام اضافه می‌شود. بعضی از اشکال منیزیم از طریق پوست قابل جذب است.
چگونگی مصرف
شما باید مقدار کمی از منیزیم را در روز با یک لیوان پر از آب مصرف کنید (تا باعث اسهال نشود) مقادیر توصیه شده روزانه به شرح زیر است:
مردان بزرگسال بین ۱۹ تا ۳۴ سالگی: ۴۰۰ میلی‌گرم بعد از ۳۰ سالگی: ۴۲۰ میلی‌گرم
زنان بزرگسال بین ۱۹ تا ۳۴ سال: ۳۱۰ میلی‌گرم بالاتر از ۳۰ سال ۳۲۰ میلی‌گرم
پسران در سن ۱۴ تا ۱۸ سال: ۴۱۰ میلی‌گرم
دختران در سن ۱۴ تا ۱۸ سال: ۳۶۰ میلی‌گرم
بچه‌ها در سن ۹ تا ۱۳ سال: ۲۴۰ میل گرم، بچه‌ها در سن ۴ تا ۸ سال ۱۳۰ میلی‌گرم و بچه‌های سن ۱ تا ۳ سال: ۸۰ میلی‌گرم.

موارد احتیاط
اگر بیماری شدید کلیوی یا قلبی دارید بدون مشورت پزشک از مکمل‌های منیزیم استفاده نکنید.
مصرف بیش از حد شیر منیزیم (به عنوان مسهل یا آنتی اسید) یا نمکهای ایپسوم (به عنوان مسهل یا تقویت کننده) باعث می‌شود که شما مقادیر زیادی منیزیم هضم کنید، بویژه اگر مشکل کلیوی داشته باشید. مصرف زیاد منیزیم باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی و حتی مرگ می‌شود.
تداخل‌های احتمالی
بعضی از غذاها، نوشیدنی‌ها و داروها، باعث از دست دادن منیزیم بدن می‌شود.
سدیم (نمک)، کافئین، الکل، فیبر، ریبوفلاوین به میزان زیاد، انسولین دیورتیک‌ها (ادرارآور) و دیجیتال‌ها است.
بعضی از غذاها، نوشیدنی‌ها و داروها، بدن را برای مصرف منیزیم مورد نیاز با مشکل و سختی روبرو می‌کند. اینها شامل کلسیم، آهن، منگنز، فسفر. روی و چربی است.

http://s9.picofile.com/file/8295488418/%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%88%D9%85_%D8%AF%D8%B1_%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1_%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88.jpg

⚙️🛠 اهمیت  در صنایع خودرو سازی 🏎🚘
سال 1986 در فرمول یک فرانسه موتور هوندا Honda RA302 آتش گرفت و راننده آن Joseph "Jo" Schlesser سوخت و در گذشت او به خطر کار خود کاملا واقف بود.
امروزه طراحان صنعتی ، ارتباط و همکاری تنگاتنگی با تولیدکنندگان منیزیم برقرار نموده‌اند. شاهدی بر این مدعا این است که ۷۰ درصد منیزیم ریخته‌گری تولیدی برای صنعت خودرو تهیه می‌شود. کاهش وزن خودرو به اندازه ۱۰۰ کیلوگرم باعث کاهش مصرف ۵۱ درصد لیتر بنزین در۱۰۰ کیلوگرم می‌شود.
پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده وزن قطعات ریخته‌گری شده از منیزیم به طور میانگین در هر خودرو به ۴۰ کیلوگرم برسد. استفاده از منیزیم در موتورهای احتراق داخلی وزن آن‌ها را از ۱۲۰۰ کیلوگرم به ۹۰۰ کیلوگرم کاهش داده است.
در جایگزینی آلیاژ موتور به ترتیب ۳۵ درصد و ۷۵ درصد کاهش وزن در جایگزینی منیزیم با آلومینیوم و چدن ایجاد می‌شود. اگرچه افزایش استفاده از آلیاژهای منیزیم در صنعت خودرو به میزان ۱۵ درصد در هر سال از دهه قبل ادامه داشته است اما این جایگزینی فقط ۱تا ۴ کیلوگرم باعث کاهش وزن خودروها شده است.
در صورتی که این عدد ۱۲۰ کیلوگرم برای آلومینیوم و پلاستیک برای یک خودرو ۱۵۰۰ کیلوگرمی تولید شده در آمریکای شمالی می‌باشد.توانایی مناسب در جذب ارتعاشات و اینرسی کم که به وزن سبک این عنصر باعث استفاده از آن در قطعات تحت سرعت بالا و قطعاتی که تحت تغییر سرعت‌های ناگهانی قرار می‌گیرند شده است.
مثال‌هایی از این دست شامل چرخ اتومبیل، پیستون‌های موتورهای احتراقی، قطعات پر سرعت ماشین و تجهیزات هواپیما و هلی‌کوپتر می‌باشد. کاربرد آلیاژهای منیزیم در صنعت اتومبیل آمریکا در مواردی همچون فرمان اتومبیل، صندلی‌ها، گیربکس، سیستم تهویه هوا، مخزن سوخت و … است.

مجید غفوری