دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

http://s9.picofile.com/file/8326396276/%D8%AA%D9%88%D9%BE_%D9%82%D8%B1%D9%85%D8%B2_%D8%B1%D9%88%DB%8C_%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D9%84_%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1_%D9%82%D9%88%DB%8C.jpg

 روی سیم های برق بین دکل های برق بیرون شهرها یک گوی مانند توپ قرمزی بزرگ دیده می شود .علت گذاشتن و نصب کردن این توپ های قرمز روی سیم های برق این است که بالگردها و گلایدرها این توپ های قرمز را ببینند و به این سیم های برق برخورد نکند و هم دکل برق را واژگون نکنند و هم به بالگرد یا گلایدر آسیب نرسد.

 این توپ های قرمز چون رنگشان قرمز و روشن است هم در شب قابل رویت هستند و هم در روز؛ پس رنگ قرمز این توپ ها بی دلیل نیست رنگ این توپ ها مانند شبرنگی می ماند که رفتگرها بر روی لباس شان دارند تا در تاریکی شب خودروها به آن صدمه نزنند.

به علاوه با افزایش یا کاهش پیدا کردن درجه ی حرارت طول این سیم های برق افزایش یا کاهش می یابد؛ این توپ های قرمز با داشتن فنری درون خود طول کابل را در یک جهت افزایش یا کاهش می دهند.

 برای تغییر فرکانس همسانی (رزونانس) برای جلوگیری از پارگی سیم نیز این گوی های قرمز مورد استفاده قرار می گیرند. اگر تا حالا دقت کرده باشید اگر به سر یک دریل یک میله با طول مشخص وصل کنیم با افزایش دور چرخش دریل به قسمت خاصی از میله نیرو وارد می شود. این توپ های قرمز نیز همین کار را انجام می دهند و در مقابل باد از وارد شدن مستقیم نیرو به یک نقطه جلوگیری می کنند و باعث می شوند که نیرو در یک نقطه متمرکز نشود.

 

اصلی ترین وظیفه توپ های قرمز که در میان کابل های برق وجود دارند چیست؟

 ارتعاش خارجی چیست؟ با حضور نیروی خارجی یا محرک مجموع ارتعاش انجام می گیرد و فرکانس ارتعاشی با فرکانس عامل خارجی برابر خواهد بود.

 در ذهن داشته باشید اگر فرکانس عامل خارجی با فرکانس طبیعی برابری کند حالت تشدید روزونانس اتفاق می افتد. مثالا اگر در داخل خودرویی نشسته باشید که در سرعت km/h 80 ماشین شروع به لرزیدن کند هنگامی که سرعت را کاهش یا افزایش دهیم این لرزش خود به خود از بین می رود.

 

چگونه این ارتعاش به وجود می آید؟

سیم استوانه ای را در نظر بگیرید حال جریان حول یک استوانه را تجسم کنید اگر جریان سیال (هوا) افزایش یابد نقطه جدایش در این سیم ایجاد خواهد شد که این جریان های گردابی ایجاد شده پشت سر سیم باعث ارتعاش سیم خواهند شد اگر این ارتعاش از بین نرود در صورت سستی، دکل ها را از جای خودش در می آورد یا اینکه کابل را پاره می کند (در ضمن این پدیده در فرکانس خاصی نسبت به سیم ایجاد می شود (اگر فرکانس عامل خارجی با فرکانس طبیعی برابری کند) بنابراین برای تغییر فرکانس همسانی (رزونانس) برای جلوگیری از پارگی سیم از این گوی ها استفاده می شود.

 

جنس این گوی ها معمولا از فایبر گلس بوده که با رزین پلی استر روکش شده، سپس با ژل مخصوص پوشیده شده و رنگ می شود، وزن آن معمولا کمتر از ۷ کیلو گرم و قطر آن ۶۰ سانتیمتر است.

مجید غفوری