



ماجرای
این آیه به لجبازیهای مسیحیان در مقابل پیامبر صلی الله علیه و آله باز
میگردد. آنان که در سرزمین نجران زندگی میکردند حاضر نبودند از تحریفهایی
که در دین مسیحیت درباره حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام پیدا
شده دست بکشند و دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله را بپذیرند. پندها و
استدلالهای پیامبر صلی الله علیه و آله در آنها اثری نگذاشته بود تا اینکه
هر دو طرف حاضر به مباهله شدند؛ یعنی مکانی را تعیین کردند که در آن جمع
شده به یکدیگر لعنت کنند تا هر که بر باطل است به اراده الهی نابود شود.
مسیحیان
با جمع زیادی به سمت مکان مباهله حرکت کردند اما وقتی پیامبر صلی الله
علیه و آله را دیدند که فقط به همراه علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم
السلام به میدان آمده و بجای اینکه خدم و حشم را به رخ بکشد، عزیزترین
کسانش را به محل اصابت لعنت آورده یقین کردند که حقیقت و ایمان در گوشت و
پوست او آمیخته و دعوتش حق است و از شرکت در مراسم لعنت خودداری کردند.
خلاصه این واقعه در آیه 61 سوره آل عمران به این شکل آمده است که به آیه مباهله نیز معروف است:
«
فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ
تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ
أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ
عَلَى الْکاذِبینَ »؛
پس هر که با تو درباره او [عیسى] پس از آنکه بر
تو [به واسطه وحى، نسبت به احوال وى] علم و آگاهى آمد، مجادله و ستیز کند،
بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما
زنانتان را، و ما خودمان را و شما خودتان را دعوت کنیم سپس یکدیگر را نفرین
نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
در این واقعه ، فاطمه زهراء علیهاالسلام تنها زنی از بین مسلمانان بود که شرکت کرد ولی آیه قرآن از آن بانو به عنوان "زنان ما" یاد میکنند که علاوه بر نشان دادن منزلت بالای صدیقه طاهره علیهاالسلام، به معنای آن است که زنان نیز از منظر دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله، هویتی خاص و تعریف شده دارند.