دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی
 

 

دانشمندان طرح ژنتیکی شش مورد از خفاش‌های جهان را رمزگشایی کرده‌اند تا بلکه از رمز چگونگی مصونیت آنها در برابر ویروس‌ها خانواده کرونا سر دربیاورند.
کدهای زندگی آنها حاوی سرنخ‌های ژنتیکی مربوط به "مصونیت استثنایی" آنها است؛ خصوصیتی که از آنها در برابر ویروس های کشنده محافظت می کند.
آنها می‌گویند این ممکن است در نهایت راه‌حل‌هایی برای کمک به سلامت انسان در طی همه‌گیری موجود و همچنین همه‌گیری‌های آینده پیدا کند.
پروفسور اما تیلینگ از دانشگاه دوبلین گفته: "توالی ظریف ژن‌هایی که که آنها کشف کرده‌اند، نشان می‌دهد که خفاش‌ها دارای "سیستم ایمنی منحصر به فردی" هستند. و درک اینکه چگونه خفاش‌ها می‌توانند ویروس‌ها را بدون مریض شدن تحمل کنند ، می‌تواند به توسعه درمان‌های جدید برای ویروس‌هایی مانند کرونا کمک کند".
"اگر ما بتوانیم از پاسخ ایمنی خفاش‌ها به ویروس‌ها تقلید کنیم‌، واکنشی که امکان تحمل ویروس بدون مریض شدن را به آنها می‌دهد‌، آن وقت می‌توانیم به طبیعت مراجعه کنیم تا یک درمان پیدا کنیم."
پروفسور تیلینگ یکی از بنیانگذاران پروژه خفاش ۱کی است که هدف آن رمزگشایی ژنوم همه ۱۴۲۱ گونه خفاش حاضر روی کره زمین است.
تصور می‌شود ویروس کرونا ابتدا در خفاش‌ها بروز کرده است و از طریق حیوان دیگری که هنوز هم ناشناس مانده است به انسان منتقل شده. تصور می‌شود که شماری دیگر از بیماری‌ها از جمله سارس ، مرس و ایبولا هم به این روش به انسان منتقل شدند.
اکولوژیست‌ها و طرفداران محیط‌زیست هشدار داده‌اند که خفاش‌ها نباید مورد آزار و اذیت قرار گیرند. آنها می‌گویند: "اگر خفاش‌ها به طور طبیعی در زیستگاههای خود باقی بمانند ، خطرات کمی برای سلامتی انسان دارند و آنها برای حفظ تعادل در طبیعت بسیار حیاتی هستند. بسیاری از آنها حشره‌ خوار هستند و در یک شب میلیون‌ها تن از حشرات را می‌خورند.
تحقیقات چه چیزی را نشان می‌دهد؟
یک تیم بین‌المللی از محققان از آخرین فن‌آوری‌ها برای توالی ژنوم خفاش‌ها و شناسایی ژن‌های موجود در آنها استفاده کردند.
آنها با مقایسه این خفاش‍ها در مقابل ۴۲ پستاندار دیگر، توانستند دریابند که ریشه خانواده این خفاش‌ها در چه گروهی قرار دارند.
بر اساس این تحقیقات خفاش‌ها بیشتر نزدیک به گروهی از گوشت‌خواران مانند سگ و گربه و همچنین نزدیک به نهنگ‌ها و سمورها هستند.
این تحقیقات نشان داده که یک دسته از اختلافات ژنتیکی وجود دارد که به طور متفاوت در خفاش‌ها تکامل یافته‌اند و ممکن است علت توانایی‌های منحصر به فرد آنها در حمل بعضی از ویروس‌ها بدون بیمار شدن همین باشد.
کار بر روی این ژنها نشان داده که ممکن است این اختلافات ژنتیکی همچنین عامل توانایی خفاش‌ها برای شکار و حرکت در تاریکی کامل باشد.
نتایج این تحقیق در مجله نیچر منتشر شده است.
چگونه این اطلاعات می‌تواند به مبارزه با شیوع بیماری در آینده کمک کند؟
محققان فکر می‌کنند که دانش ژنوم خفاش می‌تواند توضیح دهد که چگونه پستانداران پرنده می‌توانند عفونت ویروس کرونا را تحمل کنند و این ممکن است در آینده در مبارزه با همه‌گیری این بیماری کمک کند.
دکتر مایکل هیلر از موسسه مکس پلانک که موسسه زیست‌شناسی سلولی مولکولی و ژنتیک در درسدن آلمان می‌گوید: در بسیاری از عفونت‌های ویروسی، این ویروس نیست که منجر به مرگ می‌شود، بلکه واکنش التهابی حاد ناشی از سیستم ایمنی بدن است.
خفاش‌ها می‌توانند این امر را کنترل کنند. بنابراین‌، در حالی که ممکن است آلوده باشند، علائم قابل توجهی از بیماری نشان نمی‌دهند.