روحیهٔ بردباری در فرهنگ ایرانی:
استوانهٔ کوروش یا منشور حقوق بشر کوروش لوحی از گل پخته است که در سال
۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش بزرگ هخامنشی پادشاه و بنیانگذار شاهنشاهی
هخامنشی نگاشته شدهاست. نیمهٔ نخست این لوح از زبان رویدادنگاران بابلی و
نیمهٔ پایانی آن سخنان و دستورهای کورش به زبان و خط میخی اکدی (بابلی نو)
نوشته شدهاست. این استوانه در سال ۱۲۵۸ خورشیدی/ ۱۸۷۹ میلادی در نیایشگاه
اِسَگیله (معبد مردوک، خدای بزرگ بابلی) در شهر بابل باستانی پیدا شده و
در موزه بریتانیا در شهر لندن نگهداری میشود.این منشور یکی از بزرگترین
نشانههای روحیهٔ بردباری در فرهنگ ایرانی است.
کوروش بزرگ،
بنیانگذار پادشاهی ایران و آغازگر سلسلهٔ هخامنشیان، پس از تسخیر بابل، در
بابل بر تخت پادشاهی نشست و ادیان بومی را آزاد اعلام کرد. برای جلب محبت
مردم میانرودان (بینالنهرین)، مردوک که بزرگترین خدای بابل بود را به
رسمیت شناخته، او را نیایش کرد و سپاس گفت. او هیچ گروه انسانی را به بردگی
نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به مال و جان رعایا بازداشت. او تمامی کسانی
را که به اسارت به بابل آورده شده بودند گرد هم آورد و منزلگاه آنها را به
ایشان بازگرداند. کوروش همچنین قوم یهود را نیز از اسارت و بیگاری در بابل
آزاد کرد. به دستور کوروش، شرح وقایع و دستورهای وی روی یک لوح استوانهای
سفالین نگاشته شد و در معبد مردوک قرار گرفت.
از طرف بسیاری این سند
به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته میشود . در سال ۱۹۷۱ میلادی،
سازمان ملل آن را به شش زبان رسمی سازمان منتشر کرد و بدلی از این منشور در
مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگهداری میشود.موزه بریتانیا یا
بریتیش میوزیوم این سند را نخستین بیانیه حقوق بشر میخواند و همینطور بان
کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در جریان سفر به تهران، رسماً از استوانه
کورش به عنوان نخستین بیانیه حقوق بشر یاد کرد و آن را مایه افتخار
ایرانیان دانست.
ترجمه متن منشور کوروش:
در
این لوح استوانهای، کوروش پس از معرفی خود و دودمانش و شرح مختصر فتح
بابل، میگوید که تمام دستاوردهایش را با کمک و رضایت مردوک خدای بابلی به
انجام رساندهاست. وی سپس بیان میکند که چگونه آرامش و صلح را برای مردم
بابل و سومر و دیگر کشورها به ارمغان آورده، و پیکر خدایانی که نبونید از
نیایشگاههای مختلف برداشته و در بابل گردآوری کرده بوده را به
نیایشگاههای اصلی آنها برگرداندهاست. پس از آن، کوروش بزرگ میگوید که
چگونه نیایشگاههای ویرانشده را از نو ساخته و مردمی را که اسیر
پادشاههای بابل بودند به میهنشان برگرداندهاست. در این نوشته اشارهٔ
مستقیمی به آزادی قوم یهود از اسارت بابلیان نشده، اما با مطالعه و پژوهش
منابع تاریخی مشخص شدهاست که آزادی یهودیان بخشی از سیاست کوروش پس از فتح
بابل بودهاست.