بررسی مشکلات سوخت رسانی هنگامی که خودرو روشن نمی شود
⚙
اگر استارت خودرو کار می کند و شمع خودرو را هم بررسی کرده اید و برق به
آن می رسد و جرقه می زند، به احتمال بسیار زیاد مشکل از سیستم سوخت رسانی
خودرو است. اگر سیستم سوخت رسانی خودروی شما انژکتوری باشد آنگاه چندین
قسمت از سیستم سوخت رسانی شما می تواند مورد اتهام قرار گیرد.
برای
این منظور باید یک کار تعمیراتی و عیب یابی جدی روی خودرو انجام گیرد اما
برای پیدا کردن عیب سیستم سوخت رسانی هنگامی که در جاده گیر کرده اید یا در
گاراژ خانه خود می توانید تا حد ممکن عیب را پیدا کرده یا به آن نزدیک
شوید. حتی ممکن است بدین ترتیب بتوانید هزینه های تعمیر را کاهش دهید خوب
برویم سر آنچه که باید بررسی شود:
✔️ اتصالات الکتریکی:
درست
است که شما از مشکلات برقی خودرو اطمینان پیدا کرده اید اما فراموش نکنید
که سیستم سوخت رسانی انژکتوری خودرو مقدار زیادی اتصالات الکتریکی دارد. هر
انژکتور اتصالات الکتریکی مختص به خود دارد که در بالای آن قابل مشاهده
است. اتصالاتی در قسمت سیستم تامین هوای موتور روی سر سیلندر وجود دارد. در
حقیقت باید تمام اتصالات الکتریکی و کانکتور ها بررسی شوند.
✔️ پمپ سوخت و رله:
برای
اینکه پمپ سوخت را چک کنید باید یک تست فشار انجام شود. البته این در
صورتی است که تجهیزات مربوطه را داشته باشید. و از آنجا که بیشتر ما چنین
تجهیزی نداریم بنابراین می توانیم پمپ را از نظر الکتریکی بررسی کنیم تا
مطمئن شویم برق به آن می رسد. برای این منظور سمت ولتاژ مثبت را بررسی کنید
می توانید از یک مولتی متر استفاده کنید. قبل از هر چیز از باز بودن سوییچ
اطمینان حاصل نمایید. اگر جریان در این سمت جاری می شود یعنی همه چیز درست
است و می توانید به مرحله بعد بروید. و اگر در این مسیر برق ندارید باید
سراغ فیوز ها بروید و اگر فیوز مشکلی نداشت مشکل از رله پمپ سوخت است.
✔️ فیلتر یا صافی بنزین:
اگر
پمپ سوخت کار می کند اما سوخت به موتور نمی رسد ممکن است مشکل از فیلتر
بنزین باشد و فیلتر شما آنقدر آشغال و کثیفی گرفته باشد که مسیر سوخت را
مسدود کرده است. فیلتر سوخت را باید هر 20 هزار کیلومتر تعویض نمایید و اگر
چنین کاری انجام نداده اید احتمال اینکه مشکل از فیلتر سوخت باشد بسیار
زیاد است.
⚠️
اینها کارها و آزمایشاتی است که می توانید آنها را هر روز و با ابزاری
بسیار ساده انجام دهید. البته قسمت های دیگری از سیستم تزریق سوخت هستند که
نیاز به عیب یابی الکترونیکی دارند. و بهتر است این بازدید ها را به افراد
خبره بسپارید مگر اینکه تجهیزات لازم را داشته باشید و برای این کار
آموزش دیده باشید.
نمای برش خورده یک انژکتور موتور بنزینی به هنگام عبور جریان الکتریکی سیم پیچ آهن ربا شده و مسیر عبور سوخت باز میشود
انژکتورها
از انواع شیرهای سولنوییدی هستند و عمل باز و بسته شدن مجرای خروجی
انژکتور توسط فرمان صادره از واحد کنترل (ECU) صورت میگیرد برای این منظور
در انتهای سوزن انژکتور یک سولنویید وجود دارد که هنگام صدور فرمان از واحد
کنترل (ECU) جریان ضعیفی از درون سیم پیچ آن عبور کرده و باعث مغناطیسی
شدن هسته آن شده و سبب به حرکت در آمدن سوزن انژکتور میگردد.
دستگاه شستشوی انژکتور خودرو
بطور
کلی برای جلوگیری از خرابی انژکتور و صحت عملکرد آن باید بین کیلومترهای
Km 30000~15000 انژکتور یک خودرو را شستشو نمود.(البته در شرایط کاری
متفاوت و خودروهای مختلف این مقدار تغییر مینماید)
در
شکل بالا نمونه ای از یک دستگاه شستشوی انژکتور و یک نمونه از تست های
انجام شده با این دستگاه نمایش داده شده است. در این تست نحوه پاشش چند
انژکتور باهم مقایسه شده و مشاهده میشود که تنها انژکتور شماره 5 دارای
پاشش صحیحی میباشد.
توضیحات کیفیت پاشش شماره انژکتور
1 نحوه پاشش نسبتا خوب بوده ولی ضعیف میباشد نسبتا مناسب
2 چند شاخه شدن دامنه پاشش بد
3 چند شاخه شدن دامنه پاشش بد
4 انحراف پاشش به سمت چپ بد
5 نحوه پاشش مناسب میباشد خوب
6 پخش شدن پاشش در نزدیکی دهانه انژکتور بد