تزریق
مستقیم آب برای افزایش قدرت پیشرانه ، تکنولوژی جدیدی نیست و پیش از آن در
پیشرانهی خودروهای مسابقهای استفاده میشد. از معایب آن نیاز به کنترل و
استهلاک بالا بوده است و باعث عدم استفاده از آن در خودروها میشد.
به تازگی بامو از تکنولوژی مذکور به صورت انحصاری در خودروی M4 GTS
استفاده کرده. به تازگی بوش به کمپانیها قول افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت
را داده است.
اصلی ترین اتفاقی که در این سیستم میافتد، این است که
آب منجر به کاهش چشمگیر دمای احتراق شده و باعث میشود مخلوطی متراکمتر از
سوخت و هوا، بدون کوبشهای ناگهانی ناشی از انفجار زود هنگام، به داخل
محفظه احتراق وارد شود. توربوشارژرها به زودی به انتهای مسیر پیشرفت خود
میرسند؛ چه در بهینگی مصرف، چه در افزایش راندمان و کاهش آلایندگی. این
تراکم بالا و کاهش دما، این حد و حدود پیشرفت توربوشارژرها را تا حدودی
کمرنگ میکند و اجازه پیشرفت بیشتری به آنها میدهد.
مسؤولین بوش به این نکته ایمان دارند که این تکنولوژی علاوه بر کاهش مصرف سوخت در حدود ۱۳ درصد، #افزایش_توان و #کاهش_آلایندگی به میزان ۳ درصد را نیز در پی دارد. گفتنی است که این تکنولوژی مانند ابتدای کار توربوشارژرها نوپا است و جای پیشرفت دارد.
یک وجه بسیار خوب این تکنولوژی، سادگی و سهولت استفاده از آن است. یک مخزن
آب مقطر درون خودرو تعبیه شده و آب از درون آن به صورت پودر، داخل منیفولد
پاشش میشود و سپس با جذب دما تبخیر میشود. ۵ لیتر از این آب، برای ۳۰۰۰
کیلومتر مسافت کافی است و در صورت تمام شدن آب، پیشرانه به صورت عادی عمل
خواهد کرد.
در سیستم در حال توسعه بامو، قرار است این آب تا
حدودی توسط آب جمعآوری شده از تهویه مطبوع جایگزین شود و مخزن پر شود. ولی
در سیستم مورد استفاده فعلی در M4 GTS باید به صورت دستی این آب پر شود.
بوش هنوز اطلاعاتی در خصوص نحوهی تامین آب مورد نیاز این سیستم اعلام
نکرده است.
تزریق آب علاوه به را کاهش مصرف سوخت، توان زیادی به
خودرو میافزاید. در M4 GTS نسبت به نمونهی M4 که این سیستم را ندارد،
افزایش توان حدود ۸۰ اسب بخار ایجاد شده است. مهندسان بوش گفتهاند بدون
زحمت و تغییر سیستم اصلی، با اضافه شدن این قابلیت، حداقل ۵ درصد به توان
خودرو اضافه میشود.