#کربن_شیشهای
(Glassy carbon) یک دگرشکل کربن است که برای استفاده تجاری، با تخریب
کنترل شده پلیمرهای مشخص در دماهای بین نهصد تا هزار درجه سانتیگراد تهیه
میشود. به بیان دیگر کربن شیشهای، به یک خانواده از دگرشکلهای کربن که
بی نظم هستند و شبیه شیشه میباشند گفته میشود که به راحتی قابل پرداخت
هستند. آنها ظاهری سیاه و براق دارند. به دلیل اینکه این دگرشکل از کربن
به روشهای مختلفی تهیه میشوند، خصوصیات متنوعی نیز دارند.
کشف
'قدیمیترین' کشتی غرقشده دستنخورده در دریای سیاهیک کشتی تجاری یونانی
که قدمت آن به بیش از دو هزار و چهارصد سال میرسد، در حالتی افتاده به
پهلو در سواحل بلغارستان پیدا شده است.لاشه این کشتی که ۲۳ متر طول دارد و
توسط گروهی از محققان انگلیسی-بلغاری در دریای سیاه کشف شده،رسما
قدیمیترین کشتی غرقشده دستنخورده لقب گرفته است.
فواید
و خطرات #آنتی_اکسیدانهاآنتی اکسیدانها گروهی از ویتامینها و ترکیباتی
هستند که به دلیل خواص معجزه آسا باعث رونق بازار جهانی مکملها شده اند که
در حال حاضر ارزش آن سالانه بیش از یکصد میلیارد دلار برآورد میشود.آنتی
اکسیدانها رادیکالهای آزاد را خنثی میکنند. رادیکالهای آزاد
مولکولهایی هستند که در زمان تبدیل اکسیژن و غذا در بدن ما به انرژی،
تولید می شوند. درست همانطور که اکسیژن و آب باعث زنگ زدگی آهن میشوند،
میزان زیاد رادیکالهای آزاد می تواند باعث صدمه زدن به سلولها
شود.پروفسور دینهام هارمن در دهه ۱۹۵۰ میلادی فرضیهای را مطرح کرد که
براساس آن رادیکالهای آزاد فرآیندی ایجاد میکنند که براساس آن بدن پیرشده
و می تواند منجر به بروز بیماری شود.اما برخی از دانشمندان در حال حاضر بر
این عقیده هستند که رادیکالهای آزاد در حدی مشخص احتمالا برای سلامت بدن
مفید هستند. این دانشمندان، دیدگاه افراطی نیم قرن گذشته را که براساس آن
آنتی اکسیدان ها مادهای فاقد ارزش دانسته شده را به چالش می کشند. در حالی
که میلیونها نفر در سراسر جهان از مکملهای چای سبز استفاده میکنند، دست
کم ۸۰ مورد مشکلات کبدی مرتبط با این مکملها در سراسر جهان گزارش شده
است.این مشکلات از #ضعف و #سستی تا #یراقان و در مواردی حتی ضرورت پیوند
#کبد را شامل میشود.براساس تحقیقاتی که اخیرا توسط مرکز ایمنی غذایی اروپا
در مورد قرصهای چای سبز انجام شده، کاتچین موجود در چای سبز "عموما ایمن"
است، اما زمانی که میزان دوز مصرفی کاتچین بیش از ۸۰۰ میلی گرم در روز
باشد "احتمالا باعث نگرانی هایی در مورد سلامت " میشود.
🆔 @metallurgydata : کانال دانش
عامل #انقراض #دایناسورها مشخص شد!
نتایج
مطالعه دانشمندان آمریکایی نشان میدهد، ارتعاشات بسیار شدید پس از برخورد
سیارکی و وقوع زمینلرزههای متعدد، باعث شد که سنگهای عمق زمین رفتاری
شبهمایع از خود بروز دهند.
حدود
۶۶ میلیون سال قبل، برخورد یک سیارک عظیم به عرض حدود ۱۶ کیلومتر با زمین،
باعث ایجاد تغییرات گستردهای در این سیاره شد. در نتیجه این برخورد حدود
سه چهارم تمامی گیاهان و جانوران روی زمین از جمله دایناسورها از بین
رفتند.
سیارک عامل انقراض دایناسورها، احتمالا عامل ایجاد دهانه برخوردی Chicxulub در عمق شبه جزیره یوکاتان (مکزیک) بوده است.
با
انجام حفاری، نمونهبرداری و آنالیز سنگهای این دهانه برخوردی در عمق
زمین، محققان دریافتند که در نتیجه این برخورد عظیم و ارتعاشات بسیار شدید
ناشی از آن، سنگهای عمق زمین تا دقایقی، رفتاری شبهمایع از خود بروز
دادند.
جی
ملوش (Jay Melosh) استاد علوم سیارهای، جو و زمین دانشگاه پوردو تأکید
کرد: نظریههای مختلفی در مورد مکانیسمهایی که باعث این رفتار مایعمانند
در سنگها شدند، وجود دارد.
ملوش
افزود: اما به نظر میرسد که ارتعاشات بسیار شدید و وقوع زمینلرزهها پس
از برخورد سیارک، عامل این رفتار بوده است. این مکانیسم اصطلاحا acoustic
fluidization (مایع شدن آکوستیک) گفته می شود.
نتایج
این کشف به دانشمندان کمک میکند تا مکانیسم برخوردهای سیارکی در نقاط
مختلف منظومه شمسی را نیز مورد بررسی و تأیید قرار دهند.
#بزرگ_ترین_کشتی که تاکنون ساخته شده یک کشتی نفتکش به نام «Knock Nevis»
است که در آخرین سفرش نام آن به «Mont» تغییر پیدا کرد. این سوپر نفتکش در
نهایت در سال 2009 از دور خارج شد. نفتکش فوق بزرگ ترین شیء متحرک ساخت دست
بشر بود که طول آن از ارتفاع ساختمان امپایر استیت نیز بلندتر بود. این
نفتکش دقیقاً 458.45 متر طول داشته و وزن آن 260.941 تن بود. «Knock Nevis»
در سال 1979 توسط کمپانی «Sumitomo Heavy Industries» در ژاپن ساخته شد و
در سال 1988 در تنگه هرمز و در بحبوحه جنگ بین ایران و عراق آسیب دید و سپس
تعمیر شده و نام آن به «Happy Giant» تغییر داده شد.
سپس
در سال 1991 توسط کمپانی نروژی «Jorgen Jahre» خریداری شد و نام آن به
«Jahre Viking» تغییر داده شده و به مدت 13 سال با همین نام به یکه تازی در
دریاها ادامه داد. در نهایت این نفتکش توسط کمپانی «Olsen Tankers»
خریداری شده و نام آن به «Knock Nevis» تغییر یافت. این کشتی بیش از 35 نفر
خدمه داشت و سرعت آن با استفاده از یک سیستم پیشرانه که قطری برابر با 9
متر داشت به 30 کیلومتر در ساعت می رسید.