دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

http://s8.picofile.com/file/8271311284/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%A8%DB%8C%DA%A9.jpg
ورزش هوازی چیست؟
ورزش هوازی یا ایروبیک ورزشی است که ضربان قلب، در حدود 65 تا 80 درصد حداکثر میزان ضربان قلب برای مدت حداقل 20 دقیقه قرار داشته باشد. هر چند برخی ورزش ها مانند وزنه برداری به طور ناگهانی سبب افزایش ضربان قلب و رسیدن آن به مقدار ضربان مذکور می شوند اما چون ضربان برای مدتی نسبتا طولانی در این مقدار ثابت نمی ماند ورزش هوازی به حساب نمی آیند.
ورزش هوازی و غیر هوازی
ایروبیک در زبان انگلیسی به معنی « با اکسیژن » می باشد. هنگامی که برای مدت طولانی ماهیچه ها مشغول فعالیت هستند آنها به منظور ادامه فعالیت از خون اکسیژن بیشتری را جذب می کنند.
قلب و ریه ها به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز ماهیچه ها در این بازه زمانی سریع تر کار می کنند.
هنگامی که ماهیچه ها به صورت ناگهانی تحت فشار بسیار شدید قرار می گیرند ( مانند وزنه برداری یا دوی 100 متر ) قلب قادر به تامین اکسیژن مورد نیاز آنها نمی باشد و این ورزش ها نمی توانند مستمر و ادامه دار باشند و در بازه های کوتاهی از زمان انجام می شوند، به همین دلیل به آنها ورزش های بی هوازی می گویند.
انواع ورزش های هوازی
هر تمرینی که سبب افزایش ضربان قلب برای مدت نسبتا طولانی شود ورزش هوازی است. فعالیت های روزمره مانند پیاده روی و یا بالا رفتن از پله ها اگر با شدت انجام شوند ورزش هوازی به حساب می آیند.
ورزش های هوازی عموما شامل به کار گرفتن عضلات اصلی بدن مانند عضلات ران، بازو ها، عضلات سینه و پشت پا که نیازمند اکسیژن بیشتری می باشند است.
دویدن، دوچرخه سواری و شنا از ورزش های هوازی معمول می باشند، اگرچه طیف گسترده ای از فعالیت ها مانند بازی بسکتبال، یوگا و ... هم می توانند ورزش هوازی به حساب آیند.
سلامت قلب
ورزش های هوازی تاثیر چشمگیری در افزایش سلامت قلب دارند. وظیفه قلب رساندن خون به مغز، ماهیچه ها و سایر ارگان های بدن است.
از آنجا که قلب در طول زمان انجام ورزش هوازی با شدت بیشتر کار می کند به مرور زمان قلب قوی تر می شود. حال که قلب قوی شده در زمان های عادی نیازی ندارد با شدت و قدرت برای رساندن خون به ارگان های بدن کار کند و  ضربان قلب در حال استراحت قرار می گیرد. این امر خطر حملات قلبی و سایر بیماری های قلبی را کاهش میدهد.
کاهش وزن
از دیگر فواید ورزش های هوازی به وجود آودن شرایطی برای سوزاندن کالری در زمانی نسبتا طولانی است. هنگامی که ماهیچه ها کار می کنند به انرژی نیاز دارند.
بخشی از این انرژی از کالری مواد غذایی که شما می خورید تامین می شود . اگر شما به اندازه کافی ورزش هوازی انجام دهید بدن برای تامین انرژی مورد نیاز ماهیچه ها چربی های اضافه را می سوزاند.
کاهش وزن از طریق ورزش های هوازی به همراه یک رژیم غذایی مناسب بسیار سالم تر از رژیم غذایی تنها است. زیرا یک رژیم غذایی سخت گیرانه و کم کالری باعث ضعف و کاهش حجم عضلانی شما می شود.
فواید ورزش ایروبیک چیست؟
ایروبیک یعنی فعالیتی که عضلات بزرگ را به کار بگیرد.
حداقل 12 دقیقه با حرکات ریتمیک و موزون، در شرایطی که سرعت و شدت تمرین قابل تحمل است و نیاز بدن به اکسیژن برای مدتی افزایش می یابد، این فعالیت انجام می گیرد.
ایروبیک جزء فعالیت های هوازی شدت کم و مدت طولانی است.
تمرینات ایروبیک از حرکات ریتمیک و متناوب ماهیچه ای بهره برده و ضربان قلب و تنفس را در مدت زمانی خاص بالا می برد.
ورزش ایروبیک علاوه بر اینکه آرام بخشی بدون مسکن است و ایجاد روحیه و نشاط می‌کند، فواید بسیار ارزشمند دیگری نیز به شما هدیه می‌کند که در زیر به اختصار به آنها اشاره می‌شود:‌
1اکسیژن‌گیری بیشتر
2قوی شدن قلب
3 تولد رگ‌های بیشتر در بدن
4از بین بردن دردهای عضلانی
اینکه چه مدت زمانی را برای انجام تمرینات اختصاص می‌دهید بستگی به وقت، انرژی، هدف و شرایط فیزیکی شما دارد.
10 تا 60دقیقه مناسب به نظر می‌رسد.
تعداد دفعات نرمال و معمول انجام این تمرینات نیز دوبار در طول هفته است، اما به عقیده کارشناسان و فیزیولوژیست‌ها، انجام 3 تا 5 نوبت در طول هفته بهتر و موثرتر است.
البته به افراد بالای 40سال توصیه می‌شود این ورزش را با مشورت پزشک، آزمایش تراکم استخوان و یک نوار قلبی آغاز کنند تا دچار مشکل نشوند.
از طرفی افراد مسن بهتر است مراقب بافت‌های نرم خود باشند و با بالارفتن سن، وزنه‌های سبک‌تر را در انجام این تمرینات مورداستفاده قرار دهند.
دشواری تمرینات تا چه حد باشد؟
میزان دشواری و سختی تمرینات ایروبیکی که شما انجام می دهید، از سه طریق اندازه گیری می شود:
1ندازه گیری ضربان قلب، تا بدانید با افزایش تحرکات بدنی در هر دقیقه به چه اندازه ضربان قلب بالا می رود.
2شیوه بعدی تست صحبت کردن نام دارد. شما باید قادر باشید وقتی که تمرین می کنید به راحتی هم صحبت کنید (این شیوه برای فهمیدن این که تمرینات تان چقدر سنگین است بسیار مفید می باشد).
3با توجه به میزان توانایی تان به سادگی می توانید بفهمید که تمرینات با وجود دشواری چه تاثیری بر شما می گذارند، اگرچه به نظر می رسد که تمرینات متوسط و متعادل برای یک فرد عادی می تواند کاملا لذت بخش باشد.
ورزش ایروبیک اشتها را کاهش می ‌دهد
تازه ترین تحقیقات نشان می ‌دهند که ورزش‌های ایروبیک موجب افزایش نوعی پروتئین می ‌شوند که ممکن است اشتها را سرکوب کند.
سه ماه انجام ورزش ایروبیک ممکن است چربی بدن را کاهش دهد.
پژوهشگران تصور می‌کنند که تغییراتی که در سیستم اعصاب مرکزی اتفاق می‌افتد ممکن است عامل این کاهش اضافه وزن باشد.
محققان دریافتند که کاهش دریافت غذا و کاهش در شاخص توده بدنی با افزایش میزان نوعی پروتئین که به نام نوروتروپین خوانده می‌شود ارتباط دارد.
نقش اصلی این پروتئین تحریک هورمون رشد است.
این پروتئین با چاقی و سوخت و ساز نیز ارتباط دارد
دانشمندان با اندازه گیری میزان این پروتئین قبل و بعد از انجام سه ماه ورزش ایروبیک در 15 فرد چاق دریافتند، بعد از سه ماه  ورزش، این پروتئین در خون آن ها افزایش یافت که این حالت منجر به کاهش شاخص توده بدنی، دور مچ و فشار خون آن ها شد.
میزان دریافت کالری نیز در این  افراد کمتر شد.
نکات
در طول مدت تمرین در یک روز هر چند دقیقه حرکات خود را عوض کنید و از انجام فعالیت‌های تکراری
خودداری کنید.
لباسی برای ورزش ایروبیک انتخاب کنید که راحت و قابلیت کشش داشته باشد.
کفش ورزشی مناسب بپوشید تا از آسیب رسیدن به بخش‌های مختلف کف پا جلوگیری شود.
حرکات ایروبیک را با موزیک انجام بدهید، چرا که به تجربه ثابت شده افرادی که در حین ایروبیک به
موزیک گوش می‌دهند، دیرتر خسته می‌شوند.
بهتر است برای خود یک همراه پیدا کنید.
مطالعات نشان داده است که یکی از دلایل اصلی کشیده شدن افراد به حرکات ایروبیک همراه بودن آنها با دوستان و افراد خانواده است.
اگر در انجام ایروبیک از حمایت یک دوست برخوردار باشید موفق‌تر هستید.
مارشال ایروبیک چیست؟
مارشال ایروبیک تلفیقی کارشناسی شده از تکنیک های هنر رزمی کیک بوکسینگ و رشته ورزشی ایروبیک است بنابراین هنرجویان علاوه بر بهره گیری از فواید و خواص روحی و جسمی ایروبیک،با اجرای فنون کیک بوکسینگ و در واقع هنر دفاع شخصی نیز آشنا و نسبت به اجرای آن تسلط خوبی پیدا خواهند کرد.
 نقش و موقعیت مارشال ایروبیک در سلامت و چربی سوزی:
 کم کردن وزن اضافی بدن و چربی سوزی دارای یک فرمول ساده است . (باید بیش از آن مقداری که کالری مصرف می کنید ، کالری بسوزانید) . برای رسیدن به این هدف برابر تحقیقات انجام شده ۵ روش و ورزش ذیل کارآمدترین تمرینات ورزشی برای کالری سوزی و لاغری شناخته شده اند:
دوچرخه سواری یا اسپینینگ ۷۰۰کالری در هر ساعت
کیک بوکسینگ ۸۰۰کالری در هر ساعت
طناب زدن ۷۸۰کالری در هر ساعت
ایروبیک ۶۰۰کالری در هر ساعت
دو ۶۵۰کالری در هر ساعت
حال براحتی می توان دریافت که مارشال ایروبیک بعنوان تلفیقی از دو رشتۀ کیک بوکسینگ و ایروبیک تا چه اندازه جهت سوزاندن کالری در بدن انسان مفید خواهد بود .
در مارشال ایروبیک با بهره گیری از اصول و قواعد اینتروال و تمرینات استقامتی ، متابولیسم بدن در حد قابل توجهی بالا می رود . در این مورد نیز مانند هر برنامۀ تناسب اندام دیگر مقدار کالری مصرف شده ، بر حسب سن ، جنسیت ، وزن ، سطح تناسب اندام کنونی و شدت تمرین در افراد مختلف متفاوت است .

ایروبیک-آمادگی هوازی و اصول تمرینات آن
تمرینات ایروبیک که در اصل تمرینات هوازی در بحث بدنسازی میباشند دارای تعاریف علمی و اصول خاصی هستند به غلط در بین برخی افراد جامعه،تعدادی حرکات ریتمیک به تمرینات ایروبیک مشهور شده اند.یادآوری این نکته ضروری است که اینگونه تمرینات در بهبود آمادگی هوازی افراد و در نتیجه بالا رفتن قابلیتهای تنفسی و ریوی تاثیرگذار میباشند به شرط رعایت کردن اصول تمرین .
در کل منظور از هوازی این است که بدن برای مصرف انرژی مورد نیاز خود در فعالیتها میبایست مواد انرژی زا را در حضور اکسیژن به انرژی تبدیل نماید.

سوال 1-سیستم هوازی چیست؟
پ:به مجموعه فرآیندهای سوخت و ساز در داخل بدن اطلاق میشود که در این فرآیند تجزیه کربوهیدراتها-اسیدهای چرب در حضور اکسیژن تنفسی به انرژی مورد نیاز بدن تبدیل میشوند.
سوال 2-فعالیتهای هوازی کدامند؟
پ:به فعالیتهایی گفته میشود که با شدت متوسط و مدت زمان نسبتأ طولانی انجام شده و گروههای عضلانی بزرگ بدن را فعال میکنند و اجرای آنها به حضور اکسیژن تنفسی وابسته است.
سوال 3-استقامت هوازی یعنی چه؟
پ:توانایی و تحمل بدن فرد جهت مقاومت در برابر خستگی در ورزشهای طولانی مدت را استقامت هوازی یا استقامت قلبی-تنفسی گویند.
×استقامت عضلانی با استقامت قلبی-تنفسی متفاوت است.
سوال 4-ظرفیت هوازی چیست؟
پ:به حداکثر توانایی مصرف اکسیژن توسط بدن در فعالیتهای شدید و طولانی مدت ظرفیت هوازی گفته میشود که به آنvo2 max نیز میگویند
سوال5-آمادگی هوازی چیست؟
پ:حداکثر توانایی دستگاه تنفسی جهت جذب و انتقال اکسیژن به عضلات را آمادگی هوازی مینامند.
سوال6-آستانه هوازی یعنی چه؟
به حداقل شدت و مدت تمرین برای اثر گذاشتن بر آمادگی هوازی،آستانه هوازی گفته میشود.(به صورت عمومی حداقل شدت تمرین برای دستیابی به آستانه هوازی 70 درصد ضربان قلب به مدت 20 دقیقه تمرین توصیه میگردد.)
سوال7- فعالیتهای بی هوازی کدامند؟
پ:به آن دسته از فهالیتهای بدنی که اجرای آنها به حضور و مصرف اکسیژن وابسته نیست اطلاق میشود.(مانند انواع پرتابها- دوی 100 متر- پرشها- و پرشهایی که با سرعت بالا در مدت زمان کوتاه<بین چند ثانیه تا 3 دقیقه>انجام میشوند)
سوال8- آستانه بی هوازی به چه معناست؟
پ:به شدتی از تمرین گفته میشود که اکسیژن مصرفی جهت تامین انرژی مورد نیاز کافی نبوده و مقدار اسیدلاکتیک عضله و خون بالا میرود.
نکته(هرچه آستانه بی هوازی در ورزشکاری بیشتر باشد،موفقیت او در فعالیتهایی از نوع استقامتی بیشتر خواهد بود)
سوال9- شدت تمرینات هوازی را چگونه کنترل نماییم؟
پ:در نظر گرفتن حداکثر اکسیژن مصرفی معیار بسیار خوبی است که محدودیتهایی نیز دارد.(گرانی و آزمایشگاهی بودن آن)- اما جایگزین کردن محدوده ای از ضربان قلب بسیار ساده و مطلوب است ،که به دو روش از ضربان قلب در کنترل شدت تمرین استفاده میگردد.
بر اساس ضربان قلب حداکثر
این  روش بسیار ساده تر و کاربردی است.معمولا شدت تمرین برای  حفظ یا آمادگی هوازی  ورزشکار بین 70 تا 85 درصد حداکثر ضربان قلب  توصیه میشود به مثال زیر دقت کنید:
شما ورزشکاری هستید با سن 20 سال-حداکثر ضربان قلب شما با توجه به فرمول (سن-220) عدد 200 خواهد بود-70 درصد عدد 200 میشود 140 و 85 درصد آن میشود     170
پس شما بایستی  تمرین آمادگی هوازی خود را به شدتی انجام دهید که ضربان قلب شما بین 140 تا 170 ضربه در دقیقه باشد.
تناسب اندام با روش بادی پامپ
بادی‌پامپ شکلی جدید و پرهیجان برای وارد کردن ورزش و تناسب‌اندام به زندگی‌ آدمهاست و کلاس‌های ورزشی این رشته این روزها در اکثر باشگاه‌ها بر پا می‌شود.
بادی‌پامپ بااینکه ابتدا  توسط لزمیلز (Les Mills) در نیوزلند آغاز شد اما الان در سراسر دنیا کلاسی پرطرفدار برای همه سطوح ورزشی به شمار می‌رود.این کلاس‌ها که توسط مربیانی حرفه‌ای برگزار می‌شود، با حجم بالای کالری که کمک می‌کند در یک جلسه بسوزانید، قبل و بعد از جلسه تمرین لبخند را به روی لبانتان می‌نشاند.
تمرینات بادی‌پامپ چه فوایدی دارند؟
با مربیان حرفه‌ای و کلاسی پر و همچنین موزیک‌های انگیزه‌دهنده، نه تنها از ورزشتان لذت خواهید برد، بلکه هر به هر هدفی که در ذهن دارید هم خواهید رسید.
با بالا رفتن حجم عضلانی بدنتان و از بین رفتن تدریجی چربی‌ها، خیلی زود شاهد شکل گرفتن و تفکیک عضلاتتان خواهید بود.
در یک جلسه تمرین بادی‌پامپ چند کالری می‌سوزانید؟
در ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای که این کلاس‌ها طول می‌کشند، وقت کافی برای سوزاندن مقدار زیادی کالری خواهید داشت. و همه ما می‌دانیم که هر چه کالری بیشتری بسوزانید، کاهش وزن بیشتری خواهید داشت. در طول یک جلسه ۶۰ دقیقه‌ای بادی‌پامپ، برحسب شدت و سطح کلاس، میزان کالری که می‌سوزانید در حدود ۶۰۰ کالری خواهد بود.
بادی‌پامپ چیست؟
بادی‌پامپ ورزشی هوازی-قدرتی است که از هالتر برای انجام تمرینات قدرتی و استقامتی استفاده می‌کند. این کلاس‌ها از موزیک‌های ویژه و بسیار پرهیجان و انگیزش‌دهنده استفاده می‌کند که قدرت و کارایی شما را چندبرابر می‌کند.
کلاس‌های بادی‌پامپ که معمولاً ۶۰-۴۵ دقیقه طول می‌کشند، توسط مربیان حرفه‌ای هدایت می‌شوند. بادی‌پامپ تمریناتی بسیار مفرح و البته سخت هستند که ضربان‌قلب شما را بالا برده، روی کلیه قسمت‌های بدنتان کار می‌کنند و کالری بسیار بالایی برایتان می‌سوزاند.
از یک تمرین بادی‌پامپ چه انتظاراتی می‌توان داشت؟
شما تمرین ۶۰-۴۵ دقیقه‌ای طولانی را با کلاسی پر از شرکت‌کننده خواهید گذراند. مربی بادی‌پامپ ابتدا با وزنه‌های سبک بدن شما را گرم می‌کند تا شما را برای تمرینات سخت‌تر آماده کند.
سپس با استفاده از هالتر تمرینات قدرتی و هوازی را روی عضلاتتان انجام خواهید داد. روی هریک از گروه‌های عضلانی اصلی بدن ازجمله سینه، پشت و زیربغل، شانه‌ها و شکم کار می‌شود. این مسئله که در یک جلسه تمرین روی کل بدن کار می‌شود تضمین می‌کند که بالاترین میزان کالری را بسوزانید.
ریتم موزیک‌ها با رسیدن به زمان سرد کردن تدریجاً کندتر می‌شود و برای جلوگیری از گرفتگی و آسیبدیدگی عضلانی، در آخر کلاس حرکات کششی انجام می‌شود.
آیا تمرینات بادی‌پامپ برای کاهش وزن مناسب است؟
تمرینات استقامتی با وزنه راهی عالی برای کالری‌سوزی و روشی فوق‌العاده برای عضله‌سازی است. با بالا رفتن متابولیسم، عضلات با این تمرینات ترمیم می‌یابند. مدت زمان طولانی بعد از اتمام تمرین هم سرعت کالری‌سوزی همچنان بالا خواهد ماند.
با افزایش حجم عضلات بدن هر روز به انرژی بیشتری نیاز خواهید داشت که اگر بخواهید آن وزن را با کم کردن کالری‌های مصرفی به انجام برسانید، موجب کاهش حجم عضلات خواهد شد.بنابراین با بادی‌پامپ نه تنها کالری کافی می‌سوزانید، در زمان ریکاوری نیز همچنان سوختن کالری‌ها ادامه می‌یابد و با افزودن به حجم عضلاتتان می‌توانید متابولیسمتان را همیشه بالا نگه دارید.
آیا کلاس‌های بادی‌پامپ جایگزین دیگری دارند؟
مطمئناً اگر تمرین کردن با هالتر را دوست نداشته باشید، می‌توانید کلاس‌های زیر را انتخاب کنید:
بادی‌اتک (BodyAttack): تمریناتی برای ورزشکاران رشته‌های مختلف که از تمرینات اینتروال و چابکی برای ارتقای تناسب‌اندام و شکل دادن به بدنتان استفاده می‌شود.
بادی‌کامبت (BodyCombat): که ادغامی از تمرینات ورزش‌های کاراته، بوکس، تکواندو، تای‌چی و موای‌تای برای رها کردن حس جنگندگی درونی‌تان به طریقی مفرح می‌باشد.
بادی‌بالانس (BodyBalance): استفاده از تای‌چی، یوگا و پیلاتس برای بالا بردن تعادل بدن.
بادی‌استپ (BodyStep): استفاده از استپ ایروبیک برای سوزاندن حجم بالای کالری و انجام تمرینات خاص پایین‌تنه.
بادی‌جم (BodyJam): تمرین هوازی موزون آمیخته با رقص که آنقدر از آن لذت خواهید برد که فراموش خواهید کرد مشغول ورزش هستید!
بادی‌وایو (BodyVive): تمرینی با شدت پایین که با استفاده از توپ و کش‌های مخصوص، تناسب‌اندام شما را ارتقا داده و با کمترین فشار بر روی مفاصل، بدنتان را شکل خواهد داد.

پیلاتس ، ایروبیک ، یوگا ؛ کدام مناسب تر است؟
یوگا ، ایروبیک و پیلاتس هر سه ، سطوح مختلف از ورزش های قلبی – عروقی (هوازی)،انعطاف پذیری و قدرتی را به شما آموزش می دهد. این سه ورزش دارای یک ریشه می باشند، و در واقع از ورزش های فیتنس هستند؛ اما با هم تفاوتهایی دارند. این تفاوت بنابر هدف خاصی که برای سلامت جسم و روح خود در نظر دارید، انتخاب متفاوتی را پیش رویتان می گذارد و ممکن است به شکل ترکیبی با هم انجام شود و یا اینکه شدت تمرینات در یک نوع بیشتر باشد.
به هر حال تلاش ما در کراس فیتنس ایجاد سبک نوین زندگی در بین مردم است و این تغییر جز با آگاهی حاصل نمی شود. به همین دلیل کراس فیتنس با آگاهی از سلایق مردان و زنان نسبت به نوع ورزش مناسب با شرایط روحی و جسمانی آنان ، اطلاعات لازم را در هر رشته در اختیار علاقه مندان آن قرار می دهد.
پیلاتس ، ایروبیک و یوگا اکثرا از ورزش های مورد علاقه بانوان است .نشاط ، شادی و سادگی این ورزشها می تواند از عوامل جذب بانوان باشد. با کراس فیتنس باشید تا ببینیم این سه ورزش چگونه بر بدن تاثیر می گذارند.

یوگا
یوگا یک ورزش ۵۰۰۰ ساله است که شامل روش صحیح تنفس، حرکت و مراقبه برای بهبود جریان انرژی ، قدرت ، انعطاف پذیری و حس آرامش در بدن و ذهن است.اعمال فیزیکی یوگا شامل آساناهای است؛ که با استفاده از وزن بدن موجب تقویت و کشش عضلات ، مفاصل و رباطها می شود. آساناهایهمچنین به تمرکز ذهنی زیاد برای متمرکز شدن فکر در زمان حال نیاز دارد. در یوگا، انجام تکنیک های صحیح نفس کشیدن موجب کاهش استرس و آمادگی برای مدیتیشن می شود.
از سبک های محبوب یوگا در غرب عبارتند از:
یوگا هاتاآشتانگایوگای قدرتی ( تمرینات قبی – عروقی و هوازی شدید)یوگای گرم (که گاهی در اتاقی با بیش از ۱۰ درجه فارنهایت صورت می گیرد.)
ورزش یوگا برای رهایی از استرس و کمک به جلوگیری از شرایط جدی بیماری هایی چون آرتروز، افسردگی،بیماری های قلبی، پوکی استخوان و کمردرد توصیه می شود.

ایروبیک
ایروبیک یک ورزش بدون وقفه ، شدید و پر تحرک است که ضربان قلب را به شدت افزایش می دهد. سیستم قلبی و عروقی را تقویت می کند و گردش خون را در بدن بهبود می بخشد. ایروبیک سرعت تنفس و اکسیژن رسانی به خون را بالا می برد و موجب افزایش سطح کلسترول سالم خون می شود و در نهایت تناسب اندام را برای بدن در پی دارد.
ایروبیک یک ورزش هوازی است و نوع کم تحرک آن در پیاده روی ، شنا و برخی از تمرینات یوگا که فشار کمتری به مفاصل وارد می کند ، وجود دارند. اما ایروبیک پر تحرک تر در ورزش هایی چون دویدن در روی تردمیل، دو سرعت، اسکی ، والیبال، تنیس و بسکتبال است که موجب سوزاندن کالری بیشتری می شود.
ایروبیک در باشگاه ها ممکن است در رشته های اسپینیگ، رقص ایروبیک،گام ایروبیک یا ترکیبی از این ها همراه با یک موسیقی تند و نشاط آور باشد. سایر مزایایایروبیک شامل کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی ، دیابت و برخی از سرطان ها می شود.
با ایروبیک سطح کلسترول مضر خون کاهش می یابد و به یک مدیریت وزن، فشار خون پائین و استقامت بدنی دست پیدا می کنید.

پیلاتس
پیلاتس در واقع یک سیستم تهویه بدن است که در اوایل قرن ۲۰ توسط جوزف پیلاتیز ابداع شد. در آن زمان توسط رقصنده ها با بدن هایی لاغر و عضلانی باب روز آن دوران انجام می شد. برای انجام ورزش پیلاتس نیاز به یک مت( تشک) و ماشین های ورزشی است که اکثرا در باشگاه ها تنها با همان مت ( تشک) ورزش انجام می شود.
تمرینات پیلاتس بیشتر بر روی نقاط مرکزی بدن و قدرتمند کردن عضلات مرکزی بدن تمرکز دارد. حرکات پلاتس با تمرکز و تنظیم بدن و استفاده از لوازمی چون کش ، قرقره و کابل صورت می گیرد. با استفاده از مت ( تشک) ، مجموعه ای از ورزش های قدرتی را انجام می دهیم که برای مقابله با گرانش زمین و به شکل تعادلی انجام می شود که منجر به پیشگیری از آسیب دیدگی ، درد  مفاصل ، بهبود صدمات پشت گردن و ساخت قدرت عضلانی غیر حجیم می شود.
اگر تازه شروع به ورزش کردید و یا درفیتنس ماهر هستید، پیلاتس ورزش بسیار مناسبی برای تقویت عضلات مرکزی بدنتان و افزایش تعادل بدنتان است. پیلاتس  شامل ۲۵ تا ۵۰ حرکت ساده سبک است که اکثر آنها با یک مت ( تشک) بدن نیاز به هیچ ابزار دیگری می توان انجام داد.
*اگر بالای ۴۰ سال هستید و یا یک بیماری با مشکل جسمی دارید، قبل از شروعورزش پیلاتس با دکتر خود مشورت کنید.
ایروبیک ، پیلاتس و یوگا از ورزشهایی است که به بانوان توصیه می شود و دانستن تفاوتهای موجود بین پیلاتس، ایروبیک و یوگا و نیز تنها با انگیزه بالا و هدف معین ، ورزش مناسب خود را انتخاب می کنید و به راحتی در منزل انجام می دهید.

مجید غفوری