⚙🔧⛓🚘#تسمه تایمینگ چیست؟
تسمه
تایم یا تسمه تایمینگ یک تسمهی لاستیکی است که در داخل پیشرانه قرار دارد
و میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ یا میل سوپاپها متصل میکند. به طور کلی
سرعت گردش میل سوپاپ به میزان نصف سرعت گردش میل لنگ است و تسمه تایم
وظیفهی تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپها را بسته به موقعیت
پیستونها دارد. چنین عملیاتی برای کارکرد پیشرانه ی خودرو ضروری است.
⚙🔧⛓🚘چه زمانی وقت تعویض #تسمه_تایم است؟
خودروسازان
مختلف برای مدلهای مختلف خودرو کیلومترهای متفاوتی را برای تعویض تسمه
تایم عنوان میکنند که از ۶۰ هزار کیلومتر تا بالاتر را شامل میشود. برخی
خودروها زودتر و برخی نیز دیرتر به تعویض تسمه تایم احتیاج پیدا میکنند.
یکی از مشکلاتی که در هنگام خرید خودروی دست دوم وجود دارد این است که شما
نمیدانید که تسمه تایم این خودروها تعویض شده است یا نه و اگر این کار
انجام شده است زمان انجام آن کی بوده؟ اگر در خصوص تسمه تایم خودروی دست
دوم تردید دارید بهتر است به یک مکانیک مراجعه منید تا تسمه تایم را مورد
بازبینی قرار دهد. مکانیک به سادگی و تنها با برداشتن کاور (پوشش) تسمه
تایم می تواند متوجه شود که تسمه در چه شرایطی قرار دارد. پیش از انجام
سفرهای طولانی بهتر است همیشه تسمه تایم خودروی خود را مورد بازدید قرار
دهید.
اگر
طراحی خودرو از انواعی باشد که سوپاپهای آن در هنگام باز شدن وارد
منطقهی حرکتی پیستون میشوند (مانند پژو ۲۰۶) در این صورت پاره شدن تسمه
تایم باعث برخورد سوپاپ باز با پیستون در حال بالا آمدن میشود و این
برخورد نه تنها سوپاپها را از بین می برد بلکه در برخی موارد میتواند به
سر سیلندر نیز آسیب برساند.
حال
اگر پیشرانهی خودرو از انواع (non-interferernce) باشد (مانند پراید) در
صورت پاره شدن تسمه تایم دیگر آسیبی به سوپاپها و سایر بخشهای پیشرانه
وارد نمیشود و تها اتفاقی که با پاره شدن تسمه میافتد خاموش شدن پیشرانه
است.