دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

👏📚 نجات طبیعت با قارچ و لاروی که می تواند پلاستیک را در طبیعت تجزیه و به مواد طبیعی تبدیل نماید🌸🌍
”طبیعت ترکیباتی مثل پلاستیک را تولید نمی‌کند بنابراین موجودات زنده تابه‌حال با همچنین چیزی روبرو نشده‌اند.” بعضی انواع پلاستیک، مثل آن‌هایی که در لیوان‌های یک‌بارمصرف وجود دارد، می‌توانند برای هزاران سال در طبیعت باقی بمانند تا تجزیه شوند.
حتماً یک‌راه طبیعی برای این مشکل وجود دارد: کرم بلغور(این موجود درواقع لارو حشره سوسک بلغور است و نباید با کرم‌ها اشتباه شود).


محققان این موضوع را با مشاهده اینکه کرم‌های بلغور چیزی جز پروپیلن نخوردند متوجه این موضوع شدند، این کرم‌ها می‌توانند میکروب‌هایی در دستگاه گوارش خود پرورش دهند که می‌تواند پروپیلن را تجزیه کند. همان‌طور که از اسمشان برمی‌آید کرم‌های بلغور تغذیه‌کنندگان بزرگی نیستند: ۱۰۰ تا از این لاروها تنها می‌توانند حدود ۴۰ میلی‌گرم در روز تغذیه انجام دهند. بعد از هضم کردن پلاستیک نصف کربن‌های آن را به‌صورت CO2 و نیم دیگر را به فرم توده‌های کوچک دفع می‌کنند. تحقیقات اخیر پیشنهاد می‌دهد که این توده‌ها برای استفاده در خاک بی‌خطر و مناسب‌اند. نتیجه تحقیقی دیگر نشان می‌دهد میکروب‌هایی در دستگاه گوارش کرم واکس می‌توانند به کرم‌های بلغور در هضم پلاستیک کمک کنند.
محققان همچنین قارچی بومی جنگل‌های بارانی در اکوادور یافت کرده‌اند که می‌تواند پلاستیک بخورد.


همچنین قارچ fungus Pestalotiopsis microspora می‌تواند به‌تنهایی در پلی اورتان زنده بماند.
تعداد بسیار زیادی از قارچ‌ها می‌توانند کاندید بزرگ‌ترین تجزیه‌کننده پلاستیک باشند ولی هنوز کشف نشده‌اند. درحالی‌که ما داریم هرساله پنج هزار کیلومترمربع از جنگل‌های بارانی را از دست می‌دهیم، وقت کافی برای پیدا کردن قارچ مناسب موردنظر نداریم.

همچنین دانشمندان اعلام کرده اند که یک کرم درخت بسیار گرسنه را یافته اند که میتواند با خوردن کیسه هاى پلاستیکى دنیا را نجات دهد.

http://s9.picofile.com/file/8293194226/%D9%82%D8%A7%D8%B1%DA%86_%D9%88_%D9%84%D8%A7%D8%B1%D9%88_%D8%AE%D9%88%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87_%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9.jpg

مجید غفوری

دانستنیها