دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی
http://s8.picofile.com/file/8303945592/%D8%A7%D8%A8%D8%B9%D8%A7%D8%AF_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86.jpg

#جهان_چند_بعدی
ابتدا عرض کنم بشر برای ناتوانی #ذهنی و #محسوسات #ابعاد را #عمود بر هم و در یک مقیاس و اندازه و #ساده طراحی کرد تا بتواند #ریاضی را ایجاد کند و این فقط یک #فرض است.

از علوم فیزیک جدید اینگونه برداشت می‌شود که جهان فقط از سه بعد تشکیل نشده بلکه ابعاد گسترده‌تر از آنند. مثلاً نظریه ریسمان انیشتین برای تحقق نیاز به ۲۶ بعد دارد.در این صورت زمان فقط تعریف ما از بعد چهارم است نه تعریف اصلی آن. همان‌طور که نظریه ریسمان بر این باور است که در بیست شش بعد، ۲۵ بعد فضایی و یک بعد زمان وجود دارد.

اما نظریه خمیدگی جهان چیزدیگری می‌گوید. سطح دوبعدی کره ماه را در نظر بگیرید، دنیای دوبعدی که در جهت بعد سوم خم شده. حال این حالت را برای جهان تصور کنید. فضای سه بعدی که در جهت بعد چهارم خم شده است.

حال چرا باید چنین تصوری از دنیا داشته باشیم. یک جهان دو بعدی بایستی یا بی‌نهایت باشد و یا دارای مرزهای پایانی؛ و لیکن اگر همان جهان دو بعدی، در واقع سطح یک کره سه بعدی باشد، علیرغم نداشتن هیچ گونه حد و مرزی، در عین حال بی‌نهایت نیز نیست. با این تفاسیر دنیا سه بعدی ما حد و مرزی ندارد، ولی بی‌نهایت هم نیست. البته باید گفت این نظریه‌ای است که هنوز اثبات نشده.

سفر در زمان از بُعد پنجم

🔸احتمالاً مقاله ی علمی «هانریش پاس» ( Pas.H) برای شما بیش از حد عجیب و غریب و نامفهوم به نظر برسد: «منحنی های زمان گونه بسته در جهان های پوسته ای خمیده غیرمتقارن»! اما برای آنهایی که به فیزیک نظری مسلط هستند این مقاله از یک حقیقت شگفت انگیز پرده برداری می کند. براساس این مقاله، سفر در زمان، بسیار راحت تر و در دسترس تر از آن چیزی است که تاکنون تصور می شد.

🔹پس دیگر جستجوی طاقت فرسا در جهان برای یافتن سیاهچاله های چرخان یا کرم چاله های عجیب و غریب را ( که تا پیش از این به نظر می رسید که تنها راه های سفر در زمان باشند) فراموش کنید. براساس نظر «پاس» و همکارانش در دانشگاه هاوایی، سفر در زمان، همواره و در همه جا در جهان بر روی ما گشوده است. نکته جالب تر اینکه برخلاف اغلب سناریوهای قبلی، صحت این ایده را می توان همین جا بر روی زمین هم به معرض آزمون گذاشت. «بیل لوئیز» (Louis.B) که فیزیکدانی از آزمایشگاه ملی لس آلاموس در نیومکزیکو و یکی از مسئولان ارشد آزمایش معروف باریکه نوترینوی MiniBoone در آزمایشگاه شتاب دهنده فرمی است دراین باره می گوید: «به نظر من ایده ای که «پاس» ارائه کرده، ایده ای بسیار شگفت انگیز و فوق العاده است. اما هم اکنون مسئله مهم، نشان دادن صحت این ایده است.»

🔸البته فیزیکدانانی نظیر «لوئیز» حق دارند که کمی محتاط باشند. در واقع باید گفت که هرچند هیچ یک از قوانین طبیعت امکان سفر در زمان را عملاً رد نمی کنند، اما فیزیکدان ها از دیرباز با این مسئله میانه چندان خوشی نداشته اند، چرا که سفر در زمان می تواند فرض پذیرفته شده تقدم علت بر معلول را زیر سئوال ببرد. از طرفی نقض قانون موجبیت می تواند اوضاع جهان را به هم بریزد. به عنوان مثال شما می توانید به گذشته سفر کرده و از تولد خودتان جلوگیری کنید. وجود چنین پارادوکس هایی منجر به ارائه حدسی از سوی «استیون هاوکینگ» شد که اصطلاحاً «حدس حفاظت از تاریخ» نامیده می شود.

http://s9.picofile.com/file/8303945576/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86_%D8%AE%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%87_%D8%BA%DB%8C%D8%B1_%D9%85%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%86.jpg
🆔 @metallurgydata : کانال دانش