دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

http://s8.picofile.com/file/8310347718/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88_%D8%A8%D8%A7_%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA_%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87_%D8%A7%DB%8C.jpg

براساس گزارش Txchnologist، چارلز استیون، محقق Laser Power System در حال ساخت نمونه اولیه از لیزر توریم است که می تواند انرژی مورد نیاز یک خودرو را بدون ارتعاشات مضرر اتمی تامین کند.

براساس این مقاله، اشعه های لیزر، آب را به بخار تحت فشار تبدیل می کنند و توربین را به حرکت درآورده و الکتریسته تولید می کنند. این سیستم که حدود 227 کیلوگرم وزن دارد به راحتی می تواند جایگزین موتور خودرو شود و قادر است 250 کیلووات الکتریسیته (معادل 335 اسب بخار) تولید کند. به نظر عالی می رسد اما چقدر با واقعیت فاصله دارد؟

توریم (عنصر رادیواکتیو) توسط بسیاری از دانشمندان هسته ای پیشنهاد می شود برخی از این دانشمندان سخنرانی هایی در Google و TEDx نیز ارائه کرده اند تا توریم را ترویج نموده و آن را بهتر از اورانیوم معرفی کنند.

توریم پرتوهای کمتر از رادیواکتیو دارد و فراون تر از اورانیوم است. اما استفاده از توریم در راکتورهای هسته ای یک موضوع است و استفاده از آن برای حرکت دادن خودرو مسئله دیگری است.

در حال حاضر بصورت تئوری ساخت راکتور کوچک هسته ای توریم امکان پذیر است. اما هیچ کدام برای جای گرفتن در خودرو ساخته نشده اند. استیو به Txnologist اعلام کرده که موتور توریم را در سال 1985 ساخته است اما در حال حاضر برروی یکپارچه کردن آن با توربین Tesla کار می کند. او زمان دقیقی را برای نهایی شدن نمونه اولیه موتور اعلام نکرده است.

در نمایشگاه خودرو شیکاگو، مفهوم سوخت توریم در کانسپت کادیلاک به دنیا نمایش داده شد. طبق گفته سازنده، چنین خودرویی کمتر برای محیط زیست سمی است و می تواند بدون نیاز به سوخت گیری صد سال عمر کند. گفته می شود این خودرو بر اساس سوخت توریم ساخته خواهد شد که بر روی یک راکتور هسته ای نصب می شود.

 تا به امروز هیچ نمونه اولیه کار معرفی نشده است، اما چارلز استیونس، شرکت تحقیق و توسعه MIT، در حال کار بر روی یک نسخه اولیه از راکتور MaxFelaser است. این راکتور، لیزر توریم را می سازد که می تواند قدرت کافی برای اجزای یک ماشین بدون انتشار گازهای مضر را تولید کند.

 MaxFelaser برای تبدیل آب به بخار تحت فشار، مورد استفاده قرار می گیرد که توربین را به حرکت در می آورد و در فرآیند تولید برق کمک کننده می باشد. این سیستم باید قادر به تولید ۲۵۰ کیلووات قدرت خالص باشد که در هنگام حرکت تبدیل به ۳۳۵ اسب بخار می شود.

 راکتور، با این حال، وزنی حدود ۵۰۰ پوند دارد که به آسانی می تواند زیر کاپوت ماشین قرار گیرد.

http://s9.picofile.com/file/8310347800/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88_%D8%A8%D8%A7_%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA_%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87_%D8%A7%DB%8C.jpg