دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

🤔  🦂🦂🦂
🔮  ⚡️✨🌟
کل اسکلت بندی خارجی بدن عقربها عملکردی مانند یک گیرنده بزرگ نوری دارند، یک شبه چشم سرتاسری که می تواند پرتوهای ایجاد شده توسط ماه و ستاره ها را ردیابی کند.
این تنها یک نظریه است اما می تواند دلیل درخشش فوق العاده این جانداران را در زیر نور فرابنفش به خوبی توضیح دهد. اهمیتی ندارد که این جانداران در نور روز چه رنگی داشته باشند، نور فرابنفش رنگدانه های درون پوسته سخت بدن آنها را وادار به درخشش می کند.
این ویژگی "فلورسنس" نامیده می شود و هنوز هیچکس نمی داند که چرا عقربها چنین ویژگی دارند. توضیحات از قبیل جذب جفت و یا بازتاب نورهای دریافت شده در طول روز برای توجیه این پدیده ارائه شده اند. با این همه فسیلهای 430 میلیون ساله از این جانداران نشان می دهد این ویژگی از گذشته های دور تا به امروز در میان این جانداران رواج داشته است.
این جانداران حتی در تاریک ترین شرایط نیز می توانند در زیر جسمی پناه بگیرند.
زمانی که نور سبز رنگ مشابه فلورسنسی که از آنها متساعد می شود به بخشی از بدن این جانداران تابانده می شود، اعصاب موجود در دم آنها فعال می شود.
رفتار بیش از 100 عقرب را در زیر نور فرابنفش، نور سبز و طول موجهای بلندتری که چشم آنها قادر به دیدنشان نبود مورد مطالعه قرار دادند در حالی که بخشی از چشمهای عقربها را پوشانده بودند تا دریابند آیا پوسته خارجی بدن آنها توانایی دیدن را دارند یا نه.
نتایج نشان دادند عقربهایی که چشم آنها پوشانده شده بود در زیر نور فرابنفش به همان اندازه بی دقت حرکت می کردند که عقربهای دیگر با چشم باز حرکت می کردند. از این رو محققان احتمال می دهند شاید عقربها نورهای فرابنفش پراکنده، مانند نور ستاره ها را جذب کرده و رنگدانه های بدن آنها این نور را به فلورسنس سبز تبدیل می کنند.
نور ستاره ها بسیار ضعیفتر از نور ماه هستند و به نظر نمی آید بتوانند منجر به درخشش رنگدانه های بدن عقربها شوند، اما گفین معتقد است بالا بودن تعداد رنگدانه ها می تواند حساسیت بدن عقربها را به اندازه اندامی مانند چشم بالا ببرد.

http://s9.picofile.com/file/8319975350/%D8%B9%D9%82%D8%B1%D8%A8.jpg

عقرب ها جانوران شگفت انگیز و مرموزی هستند که شب ها به آرامی به فعالیت های زیستی خود ادامه     می دهند .این بندپایان با وجودی که بسیار ترسناک و تنفر آور به نظر می رسند ولی همیشه کنجکاوی ما انسان ها را متوجه خود می کنند . یکی از سوالاتی که همیشه برای ما راجب عقرب ها جالب بوده درمورد خطرناک ترین  نوع عقرب ها است.سه نوع عقرب خطرناک در ایران  وجود دارد :

نوع اول   (( لپتوروس)) که عقربی زرد رنگ و کوچک است . نوع نر  آن  دمی بلند دارد این عقرب در نواحی جنوب و جنوب غربی بسیار زیاد  است  .نوع دوم  عقرب (( ماتهیزنی)) است که اندازه آن بسیار کوچک و بدنی باریک به رنگ زرد یا آجری دارد این گونه هم در نواحی جنوبی به ویژه در خوزستان فراوان است سم این دو گونه عقرب می تواند گلبول های قرمز خون را تخریب کند. و سومین نوع آن،  عقرب (( کراسیکودا))است که جثه ای  درشت تر از دو گونه قبلی دارد و رنگ آن سیاه یا قهوه ای تیره است .این گونه در بیشتر نقاط ایران وجود  دارد .بر خلاف آن چه بیشتر افراد می گویند که خطرناک بودن عقرب به رنگ آن بستگی دارد ،باید گفت که رنگ عقرب هیچ نقشی در غلظت سم یا خطرناک بودن آن ندارد
 
 عقرب ها تنها حیوانی هستند  که سه سال بدون غذا زندگی می کنند. 
بینایی عقرب ها: عقرب ها دارای یک جفت چشم میانی و٢تا ٥ عدد چشم جانبی هستند.چشم های جانبی با وجود داشتن عصب بینایی فاقد قدرت دید هستند و به احتمال زیاد فقط می توانند نور راتشخیص دهند.بر خلاف تصور عده ای که می گویند عقرب ها نمی توانند ببینند،این جانوران دارای قدرت بینایی هستند ولی فقط می توانند اجسام را در فواصل چند سانتی متری تشخیص بدهند.شما می توانید قدرت بینایی یک عقرب را با بردن یک میله به سمت جانور کنند.
 
🆔 @metallurgydata : کانال دانش