دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

عوارض خطرناک مواد شیمیایی محترقه و منفجره

ضایعات پوستى- ریوى، آثار خونى، دردهاى شکمی، سردردهاى شدید و سرگیجه از عوارض تماس با مواد شیمیایى محترقه و منفجره است.

ساخت و استفاده از هیچ یک از مواد آتش زا شامل مواد محترقه منفجره که تولید نور مى کنند نمى تواند ایمن باشند،هیچ ماده شیمیایى غیر خطرناکى وجود ندارد.

منورهایى که رنگ قرمز تولید مى کنند نیز حاوى ترکیبات استرانسیومى نیترات و پرکلرات پتاسیم و پودر آلومینیوم هستند.

نیترات پتاسیم، کلرات باریم، آرسنیک، نیترات سالیسیوم و پرکلرات پتاسیم به کار رفته در مواد محترقه و منفجره، به علت ترکیب با اکسیژن و کربن همگى به نوعى خطرناک هستند و ممکن است حتى هنگام کار و تهیه، عوارضى را براى کارگران به همراه داشته باشد.

مثلاً مواد شیمیایى با پایه کلر و کلرات به لحاظ درجه آتش گیرى بسیار پایین، ناراحتى هاى پوستى- ریوى ایجاد مى کند؛ حتى در مقیاس بالاتر آثار خونى را به جا مى گذارد. دردهاى شکمى، سرگیجه، حالت استفراغ و اسهال و در برخى موارد ناراحتى هاى تنفسى پیشرفته از آثار این مواد شیمیایى براى تولید کنندگان است.

تماس با ترکیبات نیتراته، سبب خوردگى پوست مى شود گفت: حساسیت هاى پیشرفته بر روى غشاى پوستى و حتى در صورت جذب از راه پوست، سوختگى هاى پیشرفته پوست از عوارض ترکیبات نیتراته است.

ترکیبات ذوب شده نیترات پتاسیم و سدیم مى تواند سوختگى هاى شدیدى را به وجود. خستگى هاى بسیار شدید، سرگیجه و تنفس کوتاه از عوارض تماس با این ترکیبات است. این در حالى است که تماس تنفسى با ترکیبات سولفوره، مسمومیت هایى را به بار خواهد آورد.

تنفس پودرهاى گوگردى هم آثار تنفسى، سرفه هاى شدید و تنگى نفس را در پى دارد .باید از مصرف و نگهدارى بى محاباى مواد شیمیایى خوددارى شود.

http://s8.picofile.com/file/8321599600/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4_H_S_E_4.jpg

طبقه بندی کالاهای خطر ناک و علائم حمل آنها

مواد و محصولات خطرناک از نظر خصوصیات و نوع خطرشان هم در مقررات ADR و همRID به 9 طبقه یا کلاس‌ تقسیم می‌شوند. توضیح هر یک از کلاس‌های 9 گانه مذکور به شرح زیر می‌باشد:

کلاس 1- مواد منفجره

مواد آتش زا به مواد یا ترکیبی از موادی اطلاق میشود که قادرند از طریق گرما، نور، صدا، گاز، یا دود توسط یک واکنش شیمیایی گرمازا و غیر انفجاری از خود تاثیری بر جای گذارند.

مواد آتش زا حتی در مواقعی که گاز تولید کنند نیز جز مواد منفجره تلقی می شوند.

 مواد منفجره به مواد جامد و مایعی اطلاق میشود که قادرند از طریق واکنش های شیمیایی با تولید گاز، دما، سرعت یا فشار به محیط اطراف آسیب وارد کنند. 

کلاس 1-1 باروت

این گروه از مواد منفجره، موادی هستند که به محض تماس با شعله به صورت انبوه منفجرمی‌گردند.

کلاس 2-1 ترکیبات نیتراتی - نیترات سلولز و نیترات پتاسیم و ...

این گروه از مواد و ترکیبات به سرعت و سهولت می‌سوزند و حریق بزرگی تولید می‌کنند ولی قدرت انفجارشان کمتر از گروه قبلی است. در آتش‌سوزی این گروه برای حفاظت در مقابل بخارات حاصله، استفاده از دستگاه تنفسی لازم و ضروری است.

کلاس3-1 : ترکیبات نیتروژنی

این گروه از مواد منفجره در اثر تماس با آتش به صورت انبوه منفجر می‌گردند، ولی باید زمان تماس آنها با شعله آنقدر زیاد باشد تا مانند اجسام گروه یک منفجر گردند، این مواد به هنگام انفجار، مواد و قطعات پرتاب شونده از خود خارج می‌سازند.

کلاس 4-1 ترکیبات کلرورها

این گروه از مواد منفجره به شدت میسوزند ودود غلیظی تولید می‌کنند ولی خطر انفجار این مواد به مراتب کمتر از گروه‌های قبلی است و یا اصلاً‌ خطر انفجاری وجود ندارد.

کلاس 5-1 سوزاننده‌ها

این گروه از مواد منفجره در هنگام سوختن، مواد سمی تولید می‌کنند، در این گروه خطر انفجار کم است.

کلاس 6-1 مهمات

این گروه از مواد باید برای مدتی در مجاورت شعله قرار بگیرند تا گرم و منفجره شوند. خطر انفجار انبوه در این گروه از مواد کمتر به چشم می‌خورد ولی در صورت ادامه آتش‌سوزی انفجارات پراکنده‌ای صورت خواهد گرفت که قدرت سرایت آن زیاد می‌باشد.این گروه از مواد منفجره، قطعات پرتاب شونده تولید می‌کنند. 

کلاس 7-1 مواد آتش زا

این گروه از مواد منفجره خطراتی از قبیل قابلیت اشتعال یا مسمومیت و سوزندگی در بردارند، این مواد قبل از سوختن و انفجار باید مدتی در معرض شعله یا حرارت قرار بگیرند تا کاملاً منفجر شوند، خطر انفجار انبوه در این گروه از مواد کمتر به چشم می‌خورد ولی ادامه حرارت باعث گسترش سریع دامنه انفجار می‌گردد.

کلاس 8-1 مواد منفجره رادیولوژیکی

این گروه از مواد منفجره خطرات رادیولژیکی داشته که اگر شعله یا حرارت به آنها برسد منفجر خواهند شد و بر اثر این انفجار، مواد پرتاب شونده از خود تولید می‌کنند و می‌بایست افراد متفرقه را تا فاصله زیادی حدود 1500 متر دور کرد.

کلاس 9-1 پودر فلزات

این گروه از مواد اجسام غیر قابل انفجار هستند که در ترکیب آنها پودر فلزاتی چون منیزیم، آلومینیوم یا پودر روی دیده می‌شود.