دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

استفاده از آب برای سوخت فضاپیما!
شرکت "مومنتوس"(Momentus)، فناوری جدیدی برای تامین سوخت سفرهای فضایی معرفی کرده است.این شرکت قصد دارد برای تامین سوخت سفرهای فضایی، به جای مواد شیمیایی از آب استفاده کند
"میخائیل کوکوریش" (Mikhail Kokorich)، فارغ‌التحصیل فیزیک "دانشگاه استنفورد" (Stanford University) و بنیان‌گذار شرکت مومنتوس اعلام کرد این فناوری، سیستم محرکه جدیدی است که به جای مواد شیمیایی، از آب به عنوان سوخت استفاده می‌کند.
کوکوریش گفت: استفاده از آب، مزایای بسیاری دارد. مقدار آب، در فضای بیرون از زمین فراوان است و سوخت بهتر و کارآمدتری برای پرواز در مدار پایین زمین محسوب می‌شود. استفاده از مواد شیمیایی، هنگامی مناسب است که نیاز به اطمینان بالایی وجود داشته باشد اما هنگامی که فضاپیما از کشش جاذبه فراتر می‌رود، آب عملکرد بهتری خواهد داشت.
کوکوریش باور دارد فناوری‌های مورد استفاده دیگر شرکت‌ها برای هدایت ریزماهواره‌ها همچون گازهای یونیزه شده، پرهزینه و کند است. وی افزود: استفاده از فناوری‌هایی مانند یونیزه کردن نیروی محرکه که برای هدایت ماهواره‌ها در مدار صورت می‌گیرد، ماه‌ها زمان می‌برد؛ در حالی که برای استفاده از آب، به نیمی از این زمان نیاز است.
این شرکت در حال حاضر، توافق‌نامه‌ای با شرکت اروپایی " ECM Space" امضا کرده است تا یک سفر فضایی را برای نخستین آزمایش این سیستم در ریزماهواره‌ها تدارک ببیند. زمان این سفر، اوایل سال 2019 تعیین شده است.

http://s9.picofile.com/file/8332606734/%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA_%D8%A2%D8%A8%DB%8C.jpg

دفع سنگ کلیه با کمک ترن هوایی
محققان کالج پزشکی دانشگاه ایالتی میشیگان طی انجام یک پژوهش نشان دادند که سوار شدن ترن هوایی می‌ تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند.
نتایج این پژوهش با آزمایش این فرضیه بر روی یک بیمار به دست آمد که در کلیه خود سه عدد سنگ داشت و بعد از سوار شدن ترن هوایی سنگ‌ های کلیه وی دفع شد.
در ابتدا این آزمایش و تجربه دفع سنگ ممکن بود که تصادفی به نظر برسد اما محققان این پژوهش برای اثبات آن به روش علمی‌ تری متوسل شدند.
آن ها یک مدل چاپ سه‌ بعدی سیلیکونی از کلیه تهیه کرده و آن را با ادرار و سه سنگ پر کردند. آن ها سپس این کلیه چاپ سه‌ بعدی را در یک کوله پشتی و بر روی ترن هوایی قرار دادند. شواهد به دست آمده از این آزمایش نشان دهنده این امر بود که نشستن در ترن‌ های هوایی به دفع سنگ‌ های کوچک در بیماران کمک می‌ کند.
آن ها در این پژوهش نشان دادند که نشستن در قسمت جلوی ترن دارای 16.67 درصد احتمال دفع و نشستن در قسمت انتهای آن 63.89 درصد احتمال دفع سنگ را زیاد می‌کند.

 

http://s9.picofile.com/file/8332606800/%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%87.jpg

زبان الکترونیک عسل تقلبی را شناسایی می کند

به تازگی یک فناوری نوین به نام زبان الکترونیک ساخته شده که می تواند عسل بی کیفیت را شناسایی کند.
این در حالی است که احتمال دارد عسلی که از سوپرمارکت می خرید کاملا خالص نباشد و تولید کننده مواد ارزانتر مانند شربت ذرت در آن وجود داشته باشد.
از سوی دیگر تست عسل ممکن است چند روز طول بکشد. به طور متضاد این زبان الکترونیک در کمتر از یک ساعت قادر به شناسایی عسل طبیعی است. البته قبلا از این دستگاه برای تحلیل میوه ها استفاده می شد.
دستگاه مذکور در دانشگاه پلی تکنیک والنسیا ساخته شده و از روش تحلیل ولتاممتریک استفاده می کند. در کل این روش شامل ارسال جریان الکتریسته در نمونه های عسل و تحلیل رفتار مواد شیمیایی موجود در آنها در واکنش به جریان مذکور است.
با این روش می توان وجود موادی مانند شربت ذرت را در نمونه عسل و غلطت آن را تعیین کرد. البته این آزمایش فقط نشان می دهد نمونه مذکور دستکاری شده است یا خیر.
جالب آنکه دانشمندان در سازمان فضایی اروپا روشی متفاوت برای انجام این فعالیت به کار گرفته اند. آنها از لیزر برای تحلیل عسل استفاده می کنند.

http://s9.picofile.com/file/8332606750/%D8%B9%D8%B3%D9%84.jpg