دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

http://s8.picofile.com/file/8336398968/%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%BE%D8%B1%DB%8C_%DB%8C%D8%A7_%D8%AF%D9%87%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C.jpg

لامپری یا دهان‌گردماهی
حمله مته‌وار
دهان‌گردماهی یا مارماهی دهان‌گرد (لامپری)، نوعی ماهی بی‌آرواره است. دهان‌گردماهیان دهانی قیف‌مانند و مکنده دارند که در آن دندان‌هایی قرار دارد.
در جانورشناسی جانوران این خانواده را ماهیان واقعی نمی‌دانند زیرا ریخت‌شناسی آن‌ها تفاوت زیادی با بقیه ماهیان دارد. این جانوران نخستین جانوران مهره‌دار زمین بوده‌اند.
برخی از گونه‌های دهان‌گردماهی دهان خود را مانند مته وارد بدن دیگر ماهیان می‌کنند و از آن‌ها خون می‌مکند.

http://s9.picofile.com/file/8336399118/%DA%AF%D9%84_%D8%B1%D8%B2_%D8%B5%D8%AD%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C.jpg

 

این گل ها تنها در صحراها و نقاط مناسب برخی از کشورها همچون تونس، الجزایر، مصر، مراکش، قطر، امارات، جزایر قناری در اسپانیا، مکزیک، استرالیا و نامبیا و برخی از دیگر کشورها که در اقلیم جغرافیایی آن ها معمولا بیابان های شنی فراوان وجود دارد، به وجود می آیند.

یکی از مواد اولیه برای به وجود آمدن این گل زیبا و شنی لازم است، ماده ای معدنی و عجیب و اسیدی است که تنها در صحرا به وجود می آید. این گل زیبا را اکثرا بومیان منطقه و توریست ها یا به عنوان سوغاتی می فروشند و یا به عنوان سوغاتی با خود به همراه می برند.

هر کسی که این گل های عجیب را می بیند در ابتدا تعجب می کند و فکر می کند که به نوعی به سنگی عجیب چشم دوخته است اما باید بگوییم که این گل بی مرگ، از یک واکنش شیمیایی در صحرا به وجود می آید.

دانستن این نکات درباره ی این گل خاص می تواند برای شما جالب باشد از جمله این که؛

  • از دیگر نام های این گل، گل رز کویر، گل رز سلنیت، گل گچ و رز بریت و یا رز باریِت است اما، بسیاری از افراد این گل را با نام گل رز کویر و یا رز صحرایی می شناسند.
  • به صورت کلی این گل ها، از خوشه های کریستالی درست شده اند که گاه ترکیبی گچی و شکل دارند.
  • گلبرگ های این گل دارای کریستال هایی هستند که در زیر میکروسکوپ، مولوکول هایی به شکل c دارند و در قامت خوشه هایی صاف شده و تقلیل شده ای که در ظاهر هم همین شکل هستند، می باشند.
  • این گل ها به صورت معمول در زمانی تشکیل می شوند که شن های صحرا در حالتی بسیار خشک تر از همیشه قرار گرفته باشند.
  • اندازه ی گلبرگ های این گل ها معمولا به اندازه ی ۴ اینچ و یا به عبارتی دیگر ۱۰ سانتی متر است که برابر با دانه های نخود است.
  • اگر در ترکیبات آب باران و یا شن ها اکسید آهن نیز وجود داشته باشد، رنگ گل های رز صحرایی به رنگ قرمز همچون زنگ زدگی آهن است.
  • تنها پدیده ی صحرا که شبیه به درخت و گل باشد، رز صحرایی نیست بلکه درخت کویر نیز وجود دارد که دارایی شکلی همچون یک ستون است که گویی با رزهای صحرایی فراوانی تزئین شده است.