دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی

http://s8.picofile.com/file/8338111750/%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C_%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86_%D9%81%D8%B3%DB%8C%D9%84_%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1%DB%8C_%DB%B5%DB%B5%DB%B8_%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86_%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87.jpg

دانشمندان فسیل سالم قدیمی ترین گونه شناخته شده جانوری که قدمت آن به ۵۵۸ میلیون سال می رسد را پیدا کرده اند.

این یک موجود پهن بیضوی به نام دیکینسونیا بود که نمونه یافت شده آن در روسیه به قدری سالم است که هنوز حاوی ملکول های کلسترول است.

تیم محققان در نشریه نیچر گزارش می دهد که این نوع چربی مختص گونه های جانوری است.

دیکینسونیا به گروهی از گونه های حیات متعلق است که در دوره موسوم به زیست بوم ایدیاکران زندگی می کردند. اینها اولین ارگانیسم های پیچیده چندسلولی بودند که در زمین ظاهر شدند.

اما اینکه موقعیت آنها در شجره حیات چیست یکی از بزرگترین معماهای دیرینه شناسی بوده.

تیم های مختلف دانشمندان آنها را در دسته های مختلفی مثل گلسنگ، قارچ، تک یاختگان، یا حتی حد واسط میان نباتات و حیوانات طبقه بندی کرده بودند.

اما حالا تحلیل تازه نمونه ای که در شمال غربی روسیه پیدا شده این گونه را در قلمرو جانوران قرار می دهد.

یوکن بروکس از دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا و از محققان این مطالعه به بی بی سی گفت: "دیکینسونیا یک موجود بیضوی و پخت بود که در بستر اقیانوس زندگی می کرد. کوچکترین نمونه ای که دیده ایم حدود یک سانتی متر بود. اما این موجودات خیلی بزرگ می شوند. مثلا دیکینسونیا رکس ۱۴۰ سانتی متر است که آن را به یکی از موجودات عظیم اولیه بدل می کند."

یک مشکل بزرگ برای محققان این بود که تا پیش از این نه یک فسیل بلکه فقط نقش آن بر سنگ پیدا شده بود.

آقای بروکس می گوید: این دقیقا مشکلی است که در ۷۵ سال اخیر داشته ایم. رگ اسپریگ یکی از آنها را در سال ۱۹۴۶ در تپه های ایدیاکرای استرالیا پیدا کرد و گفت که شبیه یک جانور است. البته او به دلایل غلط به یک نتیجه درست رسید. چون اگر نگاه دقیقی به آن بیاندازید شباهتی به جانوران ندارد."

دوره ایدیاکران که دیکینسونیا متعلق به آن است حدود ۶۰۰ میلیون سال قبل شروع شد و برای ده ها میلیون سال تا فرارسیدن انفجار کامبرین در حدود ۵۴۱ میلیون سال ادامه داشت. انفجار کامبرین با پیدایش گونه های فوق العاده متنوعی از حیات همراه بود. دوره ای که بیشتر گروه های عمده جانوری در رکوردهای فسیلی ظاهر می شوند.

و با این انفجار بود که گونه های ایدیاکران عمدتا ناپدید شدند.

پروفسور بروکس می گوید که حالا فسیل کشف شده در روسیه پیدایش دسته جانوران را میلیون ها سال نسبت به آنچه تصور می شد عقب می کشد:

"این کشف بر یافته فوق العاده ایلیا بوبروفسکی دانشجوی دکترای من ‌استوار است. او یک فسیل دیکینسونیای سالم که هنوز حاوی مواد ارگانیک دست نخورده است را پیدا کرد. بگذارید اهمیتش فوق العاده این کشف را توضیح بدهم:‌ فرض کنید فسیل یک دایناسور تی رکس را پیدا کرده اید. اما به جای اینکه همه بخش های آن سنگ و فسیل شده باشد، حیوان داخل باتلاق افتاده و مومیایی شده. چقدر هیجان انگیز خواهد بود اگر تی رکسی را پیدا کنید که استخوان، عضلات، پوست و مغز آن سالم مانده."

"این دقیقا چیزی است که دانشجوی من ایلیا پیدا کرد: یک دیکینسونیای مومیایی شده. آنقدر سالم است که حتی چربی حیوان در داخل فسیل محفوظ مانده. و ما همین چربی را تحلیل کردیم."

او توضیح می دهد این چربی حاوی ماده مهم کلسترول است که فقط در بدن جانوران تولید می شود و همین ثابت می کند که دیکینسونیا هم جانور بوده.