دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

علمی,تاریخ،تکنولوژی،هنر,تغذیه,هوش,ورزش,رایانه,سلامتی,اندیشه,ادبی,روانشناسی و دیگر مطالب

دانستنیها

در این مجموعه بیش از 1000مطلب علمی،سلامت،ورزشی،تغذیه،رایانه،... برای علاقه مندان ارائه شده است.با تشکر از توجه،انتقادات و پیشنهادات شما.مهندس مجید غفوری با تجربه 30 سال مطالعه پیرامون علوم مختلف.
majidghafouri@kiau.ac.ir
ghfori@gmail.com
پیامرسان telegram.me/metallurgydata
09356139741
مشاوره و سخنرانی

بارکد شناسایی آدرس دانستنیها
بایگانی
http://s8.picofile.com/file/8346086650/%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%DB%8C_%D8%A8%D8%A7_%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86_%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA_%D8%A8%D8%A7_%DA%AF%D8%AC%D8%AA_%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84_UV.png

خداحافظی با سرطان پوست؛ گجتی که UV اشعه نورخورشید را کنترل می‌کند

کارشناسان به تازگی نوعی گجت پوشیدنی تولید کرده اند که حاوی حسگری کوچک برای رصد مداوم و دقیق میزان دریافتی اشعه نور خورشید بر بدن افراد است.
قرارگرفتن درمعرض نور خورشید یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان پوست به ویژه یکی از انواع مرگبار آن به نام ملانوماست. آمار‌ها نشان می‌دهد میلیون‌ها انسان در سراسرجهان به سرطان پوست مبتلا هستند،‌ سرطانی که به سرعت به سایر اندام‌های بدن انسان از جمله مغز نفوذ کرده و نیاز است که بخش‌هایی وسیع از پوست سرطانی خارج شده و در نتیجه ناهنجاری در چهره رخ داده و درنهایت مرگ زودرس به سراغ فرد بیاید.
دریافت میزان کافی نورخورشید درساعاتی که تابش شدید نیست ( ساعاتی بین ۱۰ صبح تا ۲ بعد ازظهر) برای بدن انسان مفید و سبب از بین بردن میکروب‌ها، درمان افسردگی، تقویت استخوان‌ و ساخت ویتامین D دربدن می‌شود، اما قرارگرفتن بیش از اندازه درمعرض نورخورشید مضر و سبب ابتلای فرد به سرطان می‌شود.
کارشناسان دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University)  برای اندازه گیری میزان دریافتی اشعه UV نور خورشید نوعی دستگاه به شکل گجت پوشیدنی به نام  (my skin track uv) تولید کرده‌اند که اطلاعاتی دقیق دراختیار کاربر و تیم درمانی قرار می‌دهد.
از جمله دیگر قابلیت‌های این گجت پوشیدنی، قابلیت رصد و اندازه گیری عواملی چون آلودگی هوا و محیط، آلرژن ها، رطوبت نسبی محیط و میزان نور خورشید است.
گجت پوشیدنی تنها ۶۰ دلار هزینه دارد و می‌توان آن را به شکل گردنبند، آویز ناخن یا حتی به شکل گیره برروی کلاه یا لباس مورد استفاده قرار داد.
کارشناسان امیدوار هستند با استفاده از این گجت از ابتلای میلیون‌ها مورد جدید به سرطان پوست درسراسر دنیا جلوگیری شود، همچنین از این طریق افرادی که نباید درمعرض میزان بالای اشعه نور خورشید قرار گیرند ازجمله مبتلایان به سرطان، بیماران دچار پسوریازیس و یا مبتلایان به حساسیت به نورخورشید، تحت درمان و محافظت قراربگیرند.
با وجود توصیه کارشناسان به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF، بسیاری از افراد نسبت به استفاده منظم از این محصول درمانی بی تفاوت هستند یا به طور منظم از آن استفاده نمی‌کنند.
در این بین پاره شدن لایه اوزون، استفاده از تخت‌های برنزه کننده، حمام آفتاب درسواحل، استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه و سایر وسایل دارای صفحه نمایش با نور آبی و زمینه‌های ژنتیکی از دیگر علل افزایش بی رویه ابتلا به سرطان پوست دردنیاست.
به گفته محققان، افزایش سن نیز یکی از دیگر عوامل‌ خطرناک ابتلا به سرطان پوست است، زیرا هرچه سن فرد بالا برود، بیشتر احتمال دارد سلول‌های بدن فرد دچار جهش شده و درنهایت سرطانی شوند.
گجت پوشیدنی تولیدی به وسیله دانشمندان دانشگاه نورث وسترس داده‌های دریافتی را به تلفن همراه فرد به شکل بی سیم ارسال می‌کند و کاملاً ضد آب است.
این وسیله نیاز به شارژ شدن ندارد و وجود حسگری دربدنه آن سبب، تبدیل نور به انرژی الکتریکی و ایجاد نیروی شارژ برای تجزیه تحلیل، دریافت و ارسال اطلاعات به تلفن همراه می‌شود.
به گفته دانشمندان اشعه خورشید با طول موج‌هایی مختلف است، ازجمله خطرناک‌ترین اشعه‌های خورشید، UVB، کوتاه‌ترین و خطرناک‌ترین طول موج خورشید است که عاملی جدی برای ابتلا به سرطان پوست دربدن انسان به حساب می‌آید.
دانشمندان دانشگاه نورث وسترن، اکنون با همکاری یکی از مشهورترین شرکت‌های تولید کننده محصول‌های آرایشی بهداشتی درکشور فرانسه، خط تولید این محصول را شروع کرده است و آزمایش کارآزمایی آن برروی داوطلبان انجام شده است.

🆔 @metallurgydata :  کانال دانش و دانستنیها

مجید غفوری

دانستنیها

سلامت